NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 8.3.2002

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 8.3.2002
Skrivet av: Calle Lindström skrivet 2001-12-12, 15:22
Hans, en komplettering till mitt tidigare inlägg. Anderas Rambergh anges i Smol. Ups från Ljunggårdsköp i Göteryd, men troligen ej son till Johan Giseson.  
Erik Hård av Segerstad nämner, i en utredning om släkten Ramberg i Sunnerbo, dock Andreas som son till Johan. Erik  nämner vidare att Johan i domboken 1659 kallas Rampn.
 
Gamla Halmstad årsbok 1958 (Paul Wilstadius) anger att Johan Gisason var häradsskrivare i Sunnerbo 1654-1677, samt att han bodde på Ljunggårdsköp i Göteryd.
Vad det gäller Fåglanäs, så vet jag inte så mycket. Det är en gård med anor från medeltiden bl.a. bebodd under 1300-talet av den mycket rike Peter Dudde.  
Israel Jönsson Lindelius känner jag inte. Jag har en uppgift om en Teofil Lindelius, inspektor på Lillaryd i Göteryd. Född omkr. 1648, troligen i Notteryd Ör sn. Han finns under andra hälften av 1600-talet i Göteryd och anges som frälsefogde, samt ägde ett flertal gårdar Fåglanäs, Tiakölna och Jonsköp i Göteryd. Han anges varit en förmögen man. Namn och geografi sammanfaller här, så ett släktskap låter troligt? Han var dessutom gift med Anna Eriksdotter Dryander. Anna var brorsdotter till den ovan nämnda Elisabet Dryander (uppgifter från herdaminne samt Smol.Ups.).
Göteryd är inte riktigt min hemsocken, har tidigare varit och rotat lite i denna socken på jakt efter några avstickare.
 
Med vänlig hälsning
Calle