NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 20 februari, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 20 februari, 2012
Skrivet av: Barbro Behrendtz skrivet 2012-01-21, 08:56
Hej Hannelotte,
Gustaf Israelsson föddes 23/7 1690 i Svinstad, Svinstad sn (C:1 sid 187)dit den ogifta Anna Gustafsdotter kommit från Gärdserum till sin syster Elisabet och hennes make dagen före nedkomsten. Som far till Gustaf uppgavs ryttaren Israel Hansson i Börsebo, Gärdserum. Han dömdes också senare vid Tjust häradsrätt år 1691 för lägersmål med sitt syskonbarn Anna Gustafsdotter. Om Anna vet jag inte något mera.
Gustafs hustru Maria Månsdotter, där vet jag i stort sett bara namnet. Möjligen är det hon och Gustaf som vigdes i Yxnerums socken den 28/12 1712 och i samma socken fick en son Lars den 19/3 1713.
 
Israel Hansson var son till rusthållaren och nämndemannen vid Tjust häradsrätt Hans Jonsson i Börsebo, Gärdserum. Någon uppgift om Israels ålder har jag inte hittat och inte hans mors namn. Födelseböckerna för Gärdserum börjar inte förrän 1703.
Israel Hansson var ryttare för Börsebo (GMR 1684). Han fälldes vid Tjust häradsrätt 1688 för ytterligare ett lägersmål med pigan Karin Persdotter. Omkring 1690 gifte han sig med Maria Nilsdotter (Trybom)och med henne hade han 6 av mig kända barn. År 1710 dör Israel (ej i dödboken) men testamentspenningar betalades till kyrkan.