NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 20 januari, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 20 januari, 2008
Skrivet av: Nils Pärsson skrivet 2007-07-28, 23:54
Hej  
 
TAck för ditt svar!
 
För 1703 hade jag endast hittat Hans Trybom som rusthållare för Åsebo och ej under Tjust kompani som du omnämner. Då finns det alltså två mönsterrullor att följa upp?! Jag har enbart kollat för Tingetorp och Åsebo! Är den andra mönsterrullan lite mer detaljerad beträffande personerna?
 
Vad innebär 1:a och 2:a korpralskapet?
 
Kunde Trybom agera rusthållare för Åsebo medan har var ute i kriget?
Vid mönstringen för Åsebo 1703 kan man läsa: Rusthållaren klagade at de därhemma tagit rusthållet ifrån honom, men som han presterat god mundering vilken vid generalmönstringen uppvisat, altså blev han vid rusthållet der han presterar ny avtryck. Caution.
Är det alltså Trybom som är rusthållaren här och som klagar att de därhemma tagit rusthållet från honom? Jag kan jej påstå att jag förstår denna notis. Vilka är de därhemma och varför och vad innebär det att de har tagit rusthållet ifrån honom?
 
Angående att han skulle vara kaplan så blev jag också väldigt förvånad när jag läste det så jag har för mig att jag tog en extra titt, men fick det ändå till kaplan. Det kan dock hända att jag i all hast läste fel. Har tyvärr ej möjlighet att följa upp detta nu men får göra det nästa gång jag får tillgång till materialet.
 
Tack för tipset om domboksnotisen! Jag har efter förmåga gått igenom Tjust HR 1701-1703 och tråkigt nog hittade jag ej speciellt många notiser om Trybom och dess släkt. JAg har stött på dem på följande ställen:
 
1701 HT
§57 Trybom och Gelsenia.  
(JAg har uppenbarligen missat §13! Tack för bidraget!)
 
1702 ST
§74 Nicolaus Vigius
 
1703 VT
§94 Joen Borning
 
1703 ST
§16 Kornett Johan Tryseen (avliden) och brodern Bengt Tryseen
 
Har du, eller någon annan, stött på Trybomarna eller dess släktnigar på några ställen i domböckerna (eller andra intressanta källor för den delen)?