NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 20 januari, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 20 januari, 2008
Skrivet av: Barbro Behrendtz skrivet 2007-07-28, 22:23
Hej Nils,
Korpralen Hans Trybom finns upptagen på två ställen vid mönstringen som skedde i Thorn den 22/9 1703. Han återfinns under Tjust kompani, första korpralskapet där han är antecknad som 2:dra Corporalen Hans Trybom. Vid denna mönstring begär Hans avsked vilket beviljades honom. Det innebär väl sannolikt att han då också återvände till Gärdserum. I samma mönstringsrulla återfinns Hans också i egenskap av rusthållare för Åsebo. Han står där under 2:a korpralskapet för nr 43 Åsebo och kallas för corpralen Hans Nilsson. Ryttaren för Åsebo är Anders Fogel.  
I tigidgare GMR bl.a. 1699 har jag sett att Hans red för sitt eget rusthåll och då som ryttare.
 
1701 vid hösttinget Tjust härad ?13 står han som fördubblingskorpral Hans Nilsson. Det gäller en pantförskrivning på 90 dlr av den 11/11 1700 och med rusthållet Åsebo som säkerhet.
 
Det Extra ordinarie ting vid Tjust häradsrätt 1707 hållet 6/8 har jag också läst och som gäller en utredning om hustrun Kerstin Jonsdotter i Kasinge, Ukna vilken hittats död i sjön tagit livet av sig eller ej. Bland vittnesattesterna i målet finns en utgiven av kyrkoherden Jonas Borning i Gärdserum. Han intygade att Kerstin och hennes make Per Ambjörnsson tidigare varit bosatta i Gärdserum. Attesten hade också underskrivits av korpralen Hans Nilsson Trybom vilken bl.a. intygade att han bott granne med paret. Att Hans i rättegången är nämnd som kaplan har jag inte utläst. Kan det vara så att du tolkat ordet korpral fel och fått det till kaplan? Visserligen var Hans farfar kyrkoherde och hustrun Kerstin Andersdotter Gelsenia dotter till kyrkoherden Andreas Gelsenius i Gärdserum men varken Hans eller hans syskon blev präster och inte heller några av Hans och Kerstins barn.
Hans Trybom var ryttare och tillhörde kavalleriet (ej arm?n). I Waldemar Stenhammars, Östgöta kavalleriregemente i Karl XII:s krig kan du läsa om regementets historia (boken tryckt 1918). Att hitta något som Hans personligen dokumenterat tror jag blir svårt. På min hemsida http://web.telia.com/~u13603773/ har jag sammanställt det jag vet om Nils Trybom och hans barn.