NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 20 januari, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 20 januari, 2008
Skrivet av: Nils Pärsson skrivet 2007-07-28, 12:14
En intressant Gärdserums-släkt är släkten Trybom som härstammar från Nils Nillson Trybom i Tingetorp. Tyvärr har det varit tyst om den ett tag varför jag här tänkte göra ett försök att starta upp en sådan diskussion med ett, förvisso litet bidrag, men ändock ett bidrag. Jag tror och hoppas att många med mig skulle tycka att det vore intressant om man kunde börja starta upp en lite mer detaljerad kartläggning av denna släkt. Beträffande datum och namn är ju myket redan kännt, men det finns ju mycket mer än så att forska kring - exempelvis genom domböcker. Ett exempel på detta är ju den intressanta artikeln om sonen Alexander Trybom som blev tillfångatagen i Ryssland för att sedan som han själv uttrycker det uppleva en ännu värre plåga genom sitt andra äktenskap.  
 
Det finns säkerligen mycket intressant kring Trybom-släkten och dess grenar som vi är ovetandes om.
 
Jag härstammar själv från Hans Trybom. JAg har för tillfället försökt undersöka lite kring tiden för att han lämnade arm?n och kom tillbaka till Gärdserum.
 
*Man kan läsa i många andrahandskällor att han tog avsked från arm?n vid generalmönstringen vid Thorn, Polen år 1703.
- FRÅGOR: Vet någon var denna uppgift kommer från och när kom han tillbaka till Gärdserum?
Jag har gått igenom generalmönsterrullorna och ej sett ngt om mönstringen vid Thorn. Den finns dock en notering om att han år 1703 är rusthållare för Åsebo. Innebär detta att han är tillbaka i Gärdserum?
 
Vidare finns han omnämnd i ?57 HT 1701 Tjust HR. Tillsammans med sin fru Gelsenia. Det verkar här vara hans fru som för Talan vilket tyder på att han är ute i kriget.
 
JAg har gått igenom domböckerna i Tjust för 1704-1706 och ser honom för första gången på hösttinget 1706. Har jag kanske missat något i min genomgång?  
 
I oktober 1705 är han dock fadder åt Lars Wichius son.
 
På ett extra ordinarie ting i Tjust HR 1707-08-06 är han omnämnd som kaplan. Det tycker jag är lite intressant. Trybom-släkten har ju under lång tid varit ganska starkt knuten till kyrkoherdetjänsten i Gärdserum. Kan han ha fått denna tjänst tack vare det?
 
Oftast tycker jag dock att de som är kaplaner normalt brukar vara det en tid innan de får en kyrkoherdetjänst? De brukar ju även ha några studerat i några år.  
 
Hur var det för Hans Trybom? Hade han studerat någon stans?
 
Det vore också väldigt intressant om någon hade stött på några uppgifter om vad han upplevde under sin tid i arm?n!
 
Det blev kanske många frågor på en gång, men jag hoppas att det kan fungara som en grund till starten för en givande diskussion.
 
JAg hoppas kunna återkomma med med lite paragrafer ifrån domböckerna kring släkten Trybom och dess släktingar. Har någon annan Stött på dem i domböckerna så vore det intressanta upplysningar!