NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-04-23

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-04-23
Skrivet av: Ingela Holmberg skrivet 2007-01-01, 16:02
Hej Barbro och stort tack för snabbt och uttömmande svar.  
Denna eller dessa släkter Boman är inte lätt att få rätsida på – i vart fall inte utan att läsa domböcker i flera härader och kanske inte ens då.  
Dels finns ”min” krögare Johan Persson i Mosjö sn och som tar sig namnet Boman. Han anges vara född i Risinge 1649. Vid något tillfälle framgår det att en Anders Boman är på besök i socknen och då är dopvittne. Tyvärr hittar jag inte min anteckning om detta. Även denna Anders skall – har jag för mig – vara krögare.
Johan Persson Boman har flera barn som gör förhållandevis goda giften.
Samtidigt finns det en eller två släkter Boman i Viby resp. St. Mellösa som har förvillande lika namnsättning på sina barn vilket gör att man tillslut inte riktigt vet vem som är barn till vem och dessutom blir flera av sönerna inspektörer, kommissarier och länsmän. Flickorna gifter sig med präster, militärer och ämbetsmän. Namnet Zachris förekommer i St. Mellösa och tydligen även i Viby. Per och Johan finns i alla släkt(grenarna?) och med förvillande lika födelseår.  Gabriel och Daniel är andra inte helt ovanliga förnamn
 
Man kan tycka att dessa personer på ett eller annat sätt bör höra ihop men frågan är hur. Skulle du komma på något mer om någon i Bomanssläkterna eller ett ev. samband med några andra släkter i Gärdserum hoppas jag att du lägger ut det här och hör av dig.
 
MvH
Ingela H