NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-02-12

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-02-12
Skrivet av: Pernilla Bollman skrivet 2003-02-08, 16:44
Tack Barbro! Har nu hittat platserna i husförhören för aktuella år. Tror nämligen att jag är på spåret av att lösa det gamla problemet med Carolina Carlsdotter. Hon skall ju enligt de flesta hfl i Gärdserum vara född 6/3 1824 i Ukna. Det konstaterade jag för många år sedan att hon inte var. Min nuvarande teori är att hon däremot är identisk med Carolina Albertina Carlsdotter född 23 (januari?) 1822 i Ukna. Det finns många indikationer som pekar i den riktningen, bl.a. att hon mellan 1840-1850 bor på flera av de samma platserna i Gärdserum som sina potentiella systrar. Men jag vet inte var hon fanns mellan 1836, då åtminstone fadern Carl Hjertström och den yngsta systern Susanna Rebecka flyttar från Ekhult i Ukna till Falerum, och ca1839 då hon dyker upp i Finnbygget (med födelsedatum 6/3-24). I Finnbygget bodde då Brita Maja Carlsdotter f.1815, som också var dotter till Carl Hjertström. Det kan tilläggas att Carolina hade tappat namnet Albertina redan i hfl i Ukna 1832. En sak som bekymrar mig något är att när både Carolina och den troliga systern Stina Lisa får barn i Gärdserum 1841, 1844 och 1849, så är det inga syskon som är dopvittnen.  
Vet du något om den här familjen i övrigt, som kan vara nyttigt att veta?
Mvh Pernilla