NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-02-12

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-02-12
Skrivet av: Pernilla Bollman skrivet 2002-10-16, 11:16
Brukaren Carl Carlsson och hans hustru Anna Helena Bl?cher fanns åtminstone runt 1863 i Svenserum, Gärdserum. Är det någon som vet var och när denne Carl Carlsson föddes? Den 20 september 1863 var han och hustrun faddrar för en dotter till Carolina Carlsdotter och skräddaren Anders Peter Andersson i Eksjö. Vid dessas vigsel 1858-10-23 kom Carolina från Svenserum (tjänstepiga). Jag har ett svagt hopp om att hon kanske möjligen kan vara syster till Carl Carlsson? Jag har i tidigare inlägg sökt Carolina, som i hfl och db felaktigt anges vara född i Ukna 1824-03-06. PLF har inga troliga eller passande kandidater i sin databas. De har däremot hjälpt mig att finna hennes makes födelse i Lofta (1817), då även han felaktigt angavs vara född i Ukna.  
Undrar också om ovan nämnda Anna Helena Bl?cher kan vara samma person som återfinns i folkräkningen 1890, i Bastorp, Gärdserum: Anna Maria Helena Bl?cher född 1820 i Gärdserum, statkarlsänka? Kan det också förhålla sig så att hon hade två syskon: 1) Christina Carolina Bl?cher född 1831 i Gärdserum, gift med Jöns Andersson f.1808 i Ukna, 1890 bosatta i Olofstorp, Snötomta, Ukna? 2) Lars Johan Blyckert f.1826 i Gärdserum, gift med Mathilda Vilhelmina Carlsdotter född 1836 i Åtvid, 1890 bosatta i Karlsmåla, Baldersberg, Ukna? Kanske sistnämnda dam från Åtvid kan vara en syster till Carolina Carlsdotter? Jag har nämligen en vag aning om att familjen i Eksjö hade en anknytning till familjen Bl?cher/Blyckert redan innan Carolina Carlsdotters dotterdotter Anna Bollman (1906-1988) gifte sig med en Karl Oskar Valdemar Blyckert från Dalhem (1906-1952ca), på slutet av 1920-talet. Jag misstänker f.ö. att han var barnbarn till Lars Johan Blyckert.
Mvh Pernilla