NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 11.10.2002

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 11.10.2002
Skrivet av: Agneta Prestberg skrivet 2002-07-25, 14:09
Hej!
Jag undrar över en sak.  Enligt den här skriften skulle Andreas Thoreri Gelsenius (1611-1677) och Christina Rydelia (1633-1708) ha 5 döttrar men jag har bara hittat 4.  
Kerstin f. ca 1656
Elsa f. ca 1662
Margareta f. ca 1663
Maria f. ca 1676
 
Tjust härads dombok HT 1708 ? 111: Corporalen Manhafftig Hans Trybom och dess Swåger  
hr Daniel Gellsenius, begiärade dhenna TingsRättens attestatum och wittnesbördh, om icke  
dhe med deras Syskon, Nembl: Kyrkioherden i Högby Ehrew. Hr Nathanael Gellsenius och  
Rusthållaren Joseph Gellsenius, sampt 5 dheras Systrar, äro rätta och Närmsta arfwingar  
och arftagare effter Sahl. Leutenanten Samuel Gerdeman, alldenstund dhe igenom Ryttmästaren  
Hr H: Follijns bref daterat Osmiarri den 8 junij 1708 skrifwit till dheras Styffader och StyfSwär-  
fader, fått kundskap huru åthskilliga fordringar herrörande af bem:te Leutnants Löhn, som  
andre obligationer skohla effter honom finnas, och att tillgå wara, altså och emedan dhet sig  
så i Sanning före wetter, att dhe äro dhe rätta arftagare och arfwingar, sedan deras Sahl.  
Swärmoder igenom döden nu nyhligen aflidit, som Nämbden med dhen öfriga allmogen En-  
hälleligen intygade; fördhenskull warder sådant till bewijs af Protocollet, under mitt Nampn  
och Signete sampt Häradetz wanl. Insegell åfwannembda lembnat och meddehlat.  
 
Känner någon till hur det förhåller sig?
 
Mvh/Agneta.