NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 1999-november-21

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 1999-november-21
Skrivet av: Barbro Stålheim skrivet 1999-07-26, 14:40
Hej Barbro!
Jag ser att du har mycket stora kunskaper om personerna i Gärdserums sn. Jag läste ditt svar på Henrik Moséns frågor och fäste mig vid din uppgift om mönsterskrivaren Nils Cant i Tingetorp, gift med Ingrid Pettersdotter.  
 
Min anfader, Daniel Hultman från Hallingebergs sn var i sitt 3:e äktenskap gift med Elisabeth Regina Cant i Tingetorp, f ca 1711. Hon hade tidigare varit gift med Alexander Trybom. Om henne har Bertil Södergren skrivit om i ÖGF-lövet nr 27 (1991). Om hälften är sant i vad som framkommer i den artikeln så förstår man att den damen inte var så lätt att tas med. Det fick även min Daniel H erfara. Han fick inte ens behålla vårdnaden om sina minderåriga barn utan fick överåta vårdnaden till en av sina svärsöner. Han gick dock inte samma öde till mötes som Alexander T - han hade sin egen gård att bo på.  
 
Daniels svärmor i hans första gifte hette Margareta Hansdotter Cant, bosatt i Yxered i Hjorteds sn. Dotter till stämpelmästaren och tullnären Hans Larsson Cant i Västervik och hans hustru Regina Bartels.  
 
Nu till mina frågor som jag hoppas att du kan ha svar på: Vad vet du om Elisabeth Regina C i Tingetorp? Var Nils C en bror? Finns det något samband med stämpelmästaren i Västervik?  
 
Hälsningar Barbro