NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 24 juni, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 24 juni, 2013
Skrivet av: Elizabeth Johannesson skrivet 2013-06-24, 08:57
Hej Olle Elm
 
Du som verkar veta det mesta som rör sig kring Gränna:
En anfader till mig, Jonas Flodin, finns i Wikboms kvarn enligt bl.a. Jönköpings läns landskontors mantalslängder EIII:21 bild 190/sid 33.
Eller Wiboms, vet inte vilket som är rätt. Han står som inspektor Flodin och hustru (som hette Anna Lisa).
 
Denne Jonas finns när jag först hittar honom i Bankeryd, under Granbäck, som liveriedräng ? och kokerskan/huspigan Anna Lisa finns där också. Året där jag först hittar honom är 1751, i EIII:5 bild 490/sid 44.  
Efter ett par års sejour i Jönköpings Kristina, där jag hittar honom under Stadens brandvakter, återfinns han i Röttle, Wikboms kvarnar.
Flyttar vidare till Wästanås under Bennett.
 
Men sedan flyttar både baronen Bennett och Flodin till Örby i Västergötland.  
Nu till min fråga: Har du stött på Jonas Flodin f. ca 1720 och hans hustru Anna Lisa Klaus(dotter) nån annanstans runt om Jönköping?
 
Sonen, som även han heter Jonas Flodin f. 1756, gifter sig sedermera med en Maria Bergstedt (jag vet att det finns ytterligare Jonas Flodin som gifter sig med Hedvig Bergstedt!), dom gifter sig i Örby 1783 och undrar om du vet vem denna Maria är?
 
Har letat efter dessa människor i tio år snart. Vart kom dom ifrån?
En notering när Jonas d.ä. dör är att han kommer från Sundby i Södermanland. Har dock letat där också. Han är frälseinspektör vid sitt frånfälle i Örby.  
 
tacksam för all hjälp
Elizabeth