NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 19 mars, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 19 mars, 2011
Skrivet av: Olle Elm skrivet 2011-03-06, 14:10
Tack Marian! (http://aforum.genealogi.se/discus/clipart/happy.gif)
Bra att vi inte använde samma ingång; Då blir det säkrare. Tror det är bra att ange var man tar sina uppgifter från, så att de blir sökbara för andra;[color=808080]Jag brukar skriva Jbgf bara, när jag använder uppgifter därifrån. (Även när jag lägger in uppgifter i min släktdatabas - tex:  (fjbgf,v,d) Då vet jag att jag måste kolla jbgf-notisen så att jag inte missat något.)[/color]
 
Idag är det sannolikt inte många som vet var Äskemålen låg. Det finns inte med på de vanliga kartorna och jag fick gå till Genralstabskartan 1887 för att hitta något. Prövar för att se hur det ser ut.
 
Om jag inte missminner mig fanns detta ställe ff i början av 1960-talet då jag besökte det, antingen till fots, med skidor eller med moped. Hela denna trakt i skogarna var i stort sett öde. Vissa hus stod med innanmäte, som om någon gått hemifrån ...
Vet inte om det finns någon bild på stället .... men jag kan minnas fel.
............................................
När vi undersöker Äskemålen - tidigare stavat Eskemålen - i Gränna socken, Vista härad, är det viktigt att hålla isär det från Askaremålen - tidigare stavat Eskaremålen - Adelövs socken, Norra Vedbo härad. Om man tar utgångspunkten i sjön Glaen på kartan ovan, är det inte långt till vägen mellan Adelövs kyrkby mot Duvebo. En bit upp invid den ligger Askaremålen.
Vänligen,
Olle
 
(Meddelandet ändrat av smol 2011-03-06 16:48)