NULL Skriv ut sidan - Gryteryd

Anbytarforum

Titel: Gryteryd
Skrivet av: Roberth Kjellström skrivet 2013-01-26, 16:04
Hej Jessica,  
 
Följande info har jag om Johan Emanuel
 
Klockebol 1861-1907
 
Organisten och klockaren Johan Emanuel Lagerstedt, född 6/10 1806 i Burseryd. Han var son till klockaren Elias Lagerstedt och hans hustru Charlotta Erlandsdotter. Johan Emanuel hade tidigare varit gift med Johanna Svensdotter, född 10/9 1798 i Skivebo död 4/6 1851. Paret ägde och brukade 1/6 mtl Skivebo fram till 1/6 1851. 1852 flyttade Johan Emanuel till Ödgärdet i Gunnarp.
I hans andra gifte heter hustrun Maria Katarina Gustafsdotter, född 3/8 1823 i Tofteryd. Den 24/10 1861 flyttade makarna in i det nyuppförda Klockebol. De arrenderade en jordlott av åboarna i Hensnäs. Det långa avståndet till Gryteryd blev orsaken till flytten då resorna var allt för påfrestande. Lagerstedt tjänade församlingen i 62 år under tiden 1827-1889.
I 24 år trakterade han den gamla orgeln i Gryteryds kyrka. I 17 år fick han leda sången utan orgel fram till församlingen fick den nybyggda orgeln 1868.  
Den 3/5 1892 drabbades Klockebol av en brand. Det mesta av lösegendomen blev dock räddat.
För sin långa tjänst erhöll Lagerstedt silvermedalj.
 
Boningshuset har legat på samma plats som det nuvarande och ladugården låg mitt emot på andra sidan vägen. En vedbod var uppförd mellan vägarna mot Kinnared och Fegen.
 
”Kontrakt
Undertecknade ägare af frälse Skattehemmanet ½ förmedlat mantal Hensnäs beläget i Gryteryd socken af Westbo Härad och Jönköpings lä, bortarrenderar härigenom till klockaren och organisten J E Lagerstedt samt dennes hustru, på begges lifstid, en jordplan belägen å vår gemensamma utjord Prästgärdet eller Gryteryds utjord kallad, emellan allmäna häradsvägen från Gryteryds kyrka och hemmanet Gryteryds utmarker, allt efter som nu inhägnat finnes, samt dertill å östra sidan häradsvägen, Fem qvardratstänger och 28 qvardrat fots rymd tvenne mindre inhägnader lyckor belägna i ofvannämnda utjord, allt emot ett årligt arrende af aderton riksdaler riksmynt årligen, som ärlägges den 29 vart september.
Denna jord får genast tillträdas oqvalt nyttjas och begagnas å ofvanskrivna tid, i vars hand hemmanet Hensnäs komma må; Hvarförutan arrendatorn äger att få ofvannämnde utjord taga nödig vedbrand samr gärdsle och strödja.
Sålunda avslutat i tillkallade vittnens närvaro i lägenheten Klockebol den 11/9 1865.
Andreas Johansson   Johannes Kristiansson   Harald Otto Svensson
Hensnäs jordägare
Med öppen lämnad rätt för arrendatorn att med detta kontrakt lagfara efter befogenhet.
På en gång närvarande vittnen
Johannes Magnusson/Hensjö   Johannes Samuelsson/Risås m.h.i.p
Med förestående kontrakt förklarar jag mig nöjd ut supra
J E Lagerstedt”
 
På kartan i förra inlägget så låg Klockebol på den plats där det ligger ett hus precis norr om trevägs korsningen i nedre vänstra hörnet.
 
mvh
 
Roberth Kjellström