NULL Skriv ut sidan - Gnosjö

Anbytarforum

Titel: Gnosjö
Skrivet av: Lennart Andersson skrivet 2014-03-19, 18:05
I mitten på 1700-talet levde soldaten Jonas Norrman och hans hustru Ingjerd Larsdotter i soldattorp 117 under Norrebo i Gnosjö (AI:1 sid 98 och 226). De fick fem barn: Kjerstin 1751, Sven 1754, Martha 1757, Elin 1762 och Lars 1765.
 
Kjerstin flyttade ut tidigt. Det finns inga uppgifter om när och var hon flyttade.
 
Sven gifte sig med Sigrid Nilsdotter från Hyltan, Gnosjö. Hon var syster till den kände målaren och träsnidaren Sven Nilsson Morin. Sven och Sigrid bosatte sig i Norrebo, Gnosjö.
 
Martha gifte sig med Johannes Svensson från Slätthult, Åsenhöga. De bosatte sig i Gynnås Smedsgård men flyttade med hela familjen år 1800 till Mjogaryd, Kävsjö.  
 
Lars efterträdde fadern som soldat i Norrebo soldattorp under namnet Lars Nors. Han gifte sig med Marta Andersdotter från Bondarp.
 
Jag har försökt ta reda på vart Kjerstin tog vägen genom att söka i kyrkböckerna i grannsocknarna. I Mjogaryd i Kävsjö socken finner jag en Kjerstin Jonasdotter född 1750. Hon är gift med soldaten Eric Nilsson och familjen bor i torpet Krokshult (Kävsjö AI:4 sid 75). Frågan är om det är samma Kjerstin som Kjerstin Jonasdotter född 10 februari 1751 i Norrebo. Jag har sökt i husförhörslängder, födelse- och vigsellängder i grannsocknarna men hittar ingen med det namnet född 1750. Födelseboken för Kävsjö har en lucka för åren 1717-1822. Är det någon som känner till fler källor man kan söka i för att få klarhet? Min slutsats är att uppgifterna i födelseboken är mer tillförlitliga än husförhörslängden i detta fall.
 
Jag har tidigare skrivit ett inlägg på Anbytarforum Kävsjö (23 febr 2014) där jag har gått närmare in på Marthas familjs flytt till Mjogaryd år 1800 (Kävsjö AI:3 sid 162) och spekulerat i tänkbara orsaker till detta. Inlägget finns fortfarande kvar där för läsning. Tacksam för synpunkter.
 
Mvh
Lennart Andersson