NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-03-29

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-03-29
Skrivet av: Eva Rönn skrivet 2007-02-15, 19:14
Erna* Wilhelmina född 1896-12-15 i Tyskland gifte sig med August Fridolf* Nilsson född 1892-11-24 i Rönnäs, Hjorted.
De fick ett barn, Rolf Erland, född 1919-02-23 i Gladhammar.
 
Jag söker uppgift om när Erna och Fridolf vigdes och var någonstans. Jag tror att det var under 1918 troligen i Hjorted eller Gladhammar eller däromkring.
Jag söker uppgift om var de bodde vid den tiden innan de gifte sig och även efter.  
Jag tror att Fridolf arbetade på en gård, (kanske som rättare, eller var det senare) och att Erna arbetade på en gård (kanske på samma gård, kanske som piga)  
Jag tror att Erna hette Larsson innan hon gifte sig. När hon kom till Sverige, vet jag inte.
 
Erna var född i Hamburg och bodde där med familjen under uppväxten. Någon gång vid 15-19 års ålder tror jag att hon kom med en ett par år äldre bror till släkting som hämtat dem i Hamburg efter att deras far dött, drunknat. (Släktingen kan ha varit en farbror? fadern som var från Sverige var sjöman, eller fiskare på fiskebåt som gick på Nordsjön). Modern (kom till Tyskland från Polen) var då död sedan ett par år tidigare.  
Efter att först bott hos släktingen (okänd ort), flyttade hon snart därifrån. Brodern hörde inte av sig mer någon tid efter att Erna gift sig och försvann till okänd ort.
 
Kan man hitta Erna (Larsson?) när hon kom till Sverige ? Var hon bodde i Sverige ?
Var hon och Fridolf och barnet bott.
Innan Fridolf och Erna köpte Saltvik gården  Döderhult 1942, där de sedan står som lantbrukare.
 
Många frågor, många som inte går att hitta svar på, men också en del som nog finns svar till.
Kan någon hjälpa mig att hitta något om Erna och Fridolf är jag oerhört tacksam.
Fridolfs familj vet jag en hel del om.