NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 17 juli, 2014

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 17 juli, 2014
Skrivet av: Monica Karlsson skrivet 2014-07-17, 15:50
Jag instämmer med föregående talare, är imponerad av ditt jobb Jonas. När det gäller Frödinge så får man vända på varenda tillgänglig sten och lägga pussel med det man hittar. Jag har kämpat med denna socken i många år nu och det är knappast något man löser över en helg! Nu finns ju dock det mesta att tillgå digitalt vilket ju är förnämligt! Vad gäller Sven Nilssons ursprung är det inget jag vet mer om dessvärre. Har inte funnit något som gett någon mer ledtråd till var han hör hemma.  
 
Vill dock göra en rättelse till Berits inlägg till den 16 juli kl 14:39 vad gäller Svens son Daniel i giftet med Brita Sörensdotter. Han är vad jag kan se inte identisk med den Daniel som dör i Halsebo 1812.Daniel Svensson i Halsebo är son till Sven Svensson och Ingeborg Måndsdotter i Uggletorp och född 1754 4/9, precis som det står i husförhörslängden Södra Vi AI:3 sidan 111. Sven Nilssons son Daniel verkar vara identisk med den Daniel Svensson som dör som barnlös torpare i Kulltorp i Vimmerby stad 1815 16/3. I dödboken anges han vara son till afl bonden Sven Nilsson och Brita Persdotter (!) i Uggletorp i Frödinge.  
 
Mvh
Monica Karlsson