NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 17 juli, 2014

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 17 juli, 2014
Skrivet av: Jonas Öhlund skrivet 2014-07-13, 02:21
Birgitta: Helt korrekt, mitt misstag, läste helt enkelt i fel kolumn i födelseboken. Bra att du uppmärksammade mig på det!
 
Bo: Det var ny info för mig, tusen tack!
 
I artikeln Mantalslängderna (1989) av Håkan Skogsjö i tidningen Släkhistoriskt Forum nr 2 samma år kan man läsa att:  
Mantalslängderna upprättades i tre exemplar. Idag förvaras de i häradskrivarens (alternativt stadens) arkiv, i länsstyrelsens arkiv (båda i landsarkiven) och i kammararkivet (i riksarkivet). Forskaren har alltså tre chanser att finna den mantalslängd han söker, och för det mesta finns något av de tre exemplaren i behåll. [...] Från och med 1862 rationaliserade man bort länsstyrelsens exemplar.
 
Med den vetskapen undrar jag förstås om någon vet huruvida alla tre exemplar av mantalslängderna förvarades i Frödinge prästgård eller om det kan finnas på annan ort?

Avslutningsvis undrar jag om någon med erfarenhet vill titta på min sammanställning över tillgängliga källor för Frödinge socken 1633-1820 nedan och komma med sin bedömning kring om det är lönt att göra en kombinerad sammanställning av mantalslängderna/jordeböckerna trots de orangea markeringarna i tabellen som innebär att det helt saknas källa att gå på dessa år hos riksarkivet (domböcker etc undantaget då förstås). Jag undrar helt enkelt om någon med erfarenhet av mantalslängder och jordeböcker kan säga om det är för stora källglapp för att kunna ta denna ana vidare?
 

(https://forum.rotter.se/discus/messages/44/415377.jpg)
 
 
Vidare noterar jag en skillnad mellan sommar- och vinterhalvåret här på forumet. Antingen är det så att mina frågor är svårare än de jag hade i vintras eller så är det helt enkelt så att släktforskarna inte sitter och häckar framför datorn under sommarhalvåret i samma utsträckning. Kanske ska man släktforska under vintern för bästa resultat?
 
Vänligen,
Jonas (otålig släktforskare född på 80-talet)