NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 17 juli, 2014

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 17 juli, 2014
Skrivet av: Jonas Öhlund skrivet 2014-07-11, 18:49
Hej,  
 
Jag försöker bena ut Hemming Nilsson anor, f. 1782 23/3 (Frödinge Födda C I/2 bild 104 vänster sida (SVAR))
 
Vad jag kan utläsa heter hans föräldrar Nils Svensson och Segrid (kan inte tyda efternamnet). Jag hittar familjen i Frödinge HFL A I/1 bild 128/sida 32 under Tyrtorp dock utan åldersangivelser samt även i samma HFL bild 137 under Tyrtorp nu med åldrar på samtliga familjemedlemar. Nils ska vara 26, Segrid 18 och nyfödda Hemming 1 år 1783. Nils bör alltså vara född ca 1757 men av de fyra Nils jag hittar i födelseböckerna när jag kollar +- 1 år från 1757 känns ingen särskilt sannolik, förutom möjligtvis en oäktingen 1757. Nils och Segrids lysning finns i C I/2 bild 132 (september 1780) vilket stämmer bra mot att Hemming är första barnet. Här får jag ledtråden att Nils är från Koppetorp vilket slutligen leder mig vidare till Frödinge HFL A I/1 bild 53/sida 18 där jag finner en familj under Koppetorp med en son vid namn Nils som är 20 år 1777 (borde alltså vara född 1757). Fadern heter Sven Nilsson 55 år och modern Sara 45 år, Nils har även en två år yngre bror som heter Hemming och nu tycker jag att det känns ganska sannolikt att detta är rätt familj då efternamnet stämmer (Nils Svens -  son) samt att namnet Hemming går igen igenom Lars yngre bror?
 
Tror ni jag har gjort korrekta antaganden hitintills?
 
Givet att ni experter håller med undrar jag hur jag nu ska gå vidare? Nils far Sven bör alltså vara född ca 1722 men i Frödinge finns det inga böcker för födda mellan 1691 och 1749?? Hur är det möjligt? Finns dessa i någon annan bok jag missat eller upphörde Frödinge socken dessa år och uppgick i någon annan församling? Jag har även försökt leta efter Sven och Saras lysning men oturligt nog börjar dessa föras bok på sista halvan av 1749, att döma av när de fick sitt första barn borde de gift sig i början av 1749 eller möjligtvis 1748 redan.
 
All hjälp framåt mottages tacksamt! Hur kommer jag vidare? Finns Mantalslängder? Någon måste ju ha stött på samma problem med saknade böcker för första halvan av 1700-talet?
 
Vänligen,
Jonas