NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-09-17

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-09-17
Skrivet av: Pernilla Bollman skrivet 2003-09-05, 10:05
Angående de Rees i Frödinge:
 
Vill gärna passa på att rapportera några uppgifter som jag nyligen har hittat i bouppteckningen efter Vendela de Rees, daterad 9 januari 1739 (Sevede häradsrätt FIIIa:1 s.753-760). Boupteckningen är (för mig) ganska svårläst, men vissa saker tror jag mig ha kunnat tyda riktigt:
 
Den efterlämnade makens namn är Johan Jakobsson i Frödinge. De har en gemensam dotter vid namn Catharina Johansdotter, bosatt i Skråphem (som nu heter Alsta). Dessutom har Vendela med sin förre man en sonson vid namn Anders Johansson ”som bör arfva sin farmoder”. Dessa tre är alltså de enda arvingarna, vad jag kan se. På sid.756 under Gäld och skuld står en summa pengar uppförd ”till enkan Maria i Boda”, dvs Vendelas syster. På samma sida står, förutom att dottern Catharina fått Vendelas kläder av fadern, något extra om sonsonen Anders. Kopian är inte den bästa, men jag kan tyda ”som nu är 12 år”, också något med 8 år, som jag ej vet vad det syftar på. På sid.760 står att Gåssen Anders Johanssons förmyndare är ”hans släckting Jon Persson i Brånstad”. Osäker på efternamnet och på byn/gården.
 
Med tanke på denna sonson, som alltså bör vara född 1726, så hade Vendela i sitt första äktenskap med Anders Johansson i Pärstorp (1/11 1699 enligt brodern Lorens' dagbok s.36), en son som hette Johan. Och denne Johan var sannolikt gift med sonens förmyndares syster? Samt bägge föräldrarna var döda före Vendela.
 
Finns det någon som har någon id? om vad det blev av Anders Johansson, eller vem Catharina Johansdotter var gift med i Skråphem? Eller var hon bara piga där? Annars skulle kanske hennes man nämnas i bou? Jag kan inte se att hon tituleras hustru heller. I Stefan Karlssons avskrivna mantalslängd för Frödinge 1739/40 finns en Johan Jakobsson, och han finns i Blägda. Är det Vendelas man tro?
 
Jag har letat även efter Vendelas systrars bouppteckningar (Marias i Sevede och Constantias i Tjust), men ej funnit några.
 
Mvh Pernilla