NULL Skriv ut sidan - Frödinge

Anbytarforum

Titel: Frödinge
Skrivet av: Jonas Öhlund skrivet 2014-07-18, 00:31
Tack Monica för den infon! Min känsla av denna Daniel är att han måste ha varit något efter eller speciell på något sätt. Han finns hemma hos familjen när han är 30+ enligt husförhör så att han dör som barnlös torpare passar bra in på den bild jag fått efter att ha följt familjen. Otroligt intressant att hans mor står som Brita Persdotter och inte Sörensdotter. Detta måste vi försöka bena ut.
 
Vad jag kan se har alla barn utom Daniel Sara som mor. (Se hänvisning till födelseböcker ovan).  
 
Enligt mantalslängderna (och min begränsade länskunnighet) så stämmer Berits info om att ett av Uggletorpskiftena först ägdes av apotekaren Johan Christian Marthens för att slutligen hamna hos Sören Persson. Även hans dotter Birgitta Sörensdotter står utskriven något år i mantalslängderna. Dock så tycker jag även att det finns en Pär i de tidiga 1730-tals mantalslängderna, vilket skulle kunna stämma in på Daniels mor Brita Persdotter.  
 
Det låter ju mest sannolikt att Daniels mor är Brita Persdotter men då innebär det att jag saknar noteringar om att Swen och Birgitta Sörensdotter han få några barn mellan 1744 och 1747? Antingen har Swen haft ihop det med Brita Persdotter under tiden han och Birgitta Sörensdotter var gifta eller så är Daniel född före 1744?
 
Jag funderar även på om ni anser att det är mest sannolikt att Swen anskaffade skiftet i Uggletorp genom sin fru/sina fruar eller om det kan vara så att någon av de två Nils jag tycker mig se i 1737 års mantalslängd för Uggletorp skulle kunna vara Swens far? Skulle jag bara vara bättre på att läsa handstilen skulle nog mina frågor redan fått ett svar genom mantalslängderna..
 
Avslutningsvis har jag två småfrågor som jag slänger ut för att höra om någon har någon teori:
- Varför finns Swen som markägare på två ställen i Koppetorp (no 1 1/4 och 2 1/8), se mtl-sammanställning 3 inlägg upp?  
- Och är det någon som har någon gissning om varför Swen saknas i mtl 1762 men frun Sara finns med?
 
Vänligen,
Jonas