NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 21 oktober, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 21 oktober, 2013
Skrivet av: Anna Andersson skrivet 2013-03-21, 23:01
Jag har upptäckt en rad anfäder/mödrar i bl a Fröderyds socken. Flera har jag kunnat följa och hitta på olika sätt.
Men jag har ett par personer som jag inte vet så mycket om vart de tog vägen och undrar om någon vet något om dem eller vet hur jag letar, alt kan hjälpa mig.
 
1826 vandrade min anfader Jonas Ericsson Grönlund från Fröderyds socken ner till Höganäs med sin familj, hustru och 5 barn. Jonas var född i Gränö i Hultsjö socken, men bodde både i Fröderyd och Bäckaby innan han flyttade till Höganäs.Hans föräldrar hette Eric Bengtsson och Catharina Svensdotter.
 
1832 vandrade han tillbaka till Fröderyd med 3 av barnen. 2 av dessa for senare tillbaka till Skåne, men dottern Anna Lisa blev kvar. Enl en uppgift jag fått ska hon ha dött 1851-07-16. Hon var född 1816-06-04.
 
Jonas hade enl uppgifter jag fått 3 syskon som jag har data på, Lena, Sven och Johannes(Jonas står det på vissa ställen). Men av äldre släktingar har jag också fått en uppgift att han skulle ha haft en syster som hette Ida, gift med Arthur. Har inte hittat någonting om dessa någonstans.
 
Lena Ericsdotters ättlingar har jag alla uppgifter på, Johannes dog trol ganska ung, men vad som blev av Sven, f 1782-02-06, vet jag inget om, inte heller när och var han dog.
 
Någon som vet något om Ida och Sven?
Tacksam för all hjälp och alla tips!