NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-03-08

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-03-08
Skrivet av: Ulla-Britt Holmqvist skrivet 2007-01-29, 10:44
Hej Ingemar!
 
Stort tack för alla domboksutdragen och utredningen om Måns barn i Hemmershult.  
För mycket länge sedan läste jag om dessa försäljningar av jord i Hemmershult, men det gick runt i mitt stackars huvud av alla namn, så jag konstaterade bara att det här klarar jag inte av.  
Tur att inte alla ger upp lika lätt!
 
Som kvinna är jag mycket intresserad av kvinnor inför domstolen. Det är inte ofta man hittar någon bra dialog på tidens språk och om kvinnan var gift var det oftast hennes man som svarade för henne. Hur var det i detta fallet?
Jag skulle gärna vilja veta mer om målet där fem bönder dömdes för hor med Anna i Hemmershult, den tiden hon var änka.
 
Var männen gifta eftersom de dömdes för hor? I så fall måste ju alla plus Anna dömts till döden efter Guds lag, Then som hoor bedrifver med någon mans Hustru han skall döden döö, både hoorkarlen och hoorkånan, därför att han med sin nästas hustru hoor bedrifvit hafwer. Oftast gick väl inte dödsdomen i verkställelse utan ändrades till dryga böter, som fördubblades vid nästa resa med anklagelse för hor eller lönskaläge.
 
Var de ogifta? I så fall var det väl änkekränkning och lönskaläge och straffet var böter.
Omfattar ärende många sidor? Kanske något att titta på vid Göta hovrätts arkiv till sommaren.  
Oj vad spännande!
 
Mvh Ulla-Britt Holmqvist