NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-08-26

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-08-26
Skrivet av: Niklas Hertzman skrivet 2003-11-19, 19:14
Hej på er alla !
Verkligen kul att se så många är intresserade av Tomas Hansson och hans släktingar. Det har kommit så många kommentarer att det blir svårt att hålla reda på alla, men jag skall göra mitt bästa för att kommentera och svara på de jag kan.
 
Kenneth:
Spännande att du har noterat att det fanns en Hans som brukade Ya Södergård. Har du någon närmare notering om var du hittade denna uppgift och när det handlade om tidsmässigt. Även jag har varit inne på tanken att han föddes i Polen eftersom hans pappa kanske var med arm?n där. Om jag tolkar Tomas Hanssons dödsnotis rätt, så kom han hit [till Fryele eller till Sverige?] 1658 tillsammans med en kornett Måns Tomasson. Han var alltså 18 år gammal när han kom. Jag vet inte hur vanligt namnet Tomas var vid denna tiden, men jag har fått för mig att det var ganska ovanligt, så kornetten kanske var en släkting.
 
Jag har inte gått igenom hela den första kyrkoräkenskapslängden, men den tidigaste noteringen jag har (än så länge) på Tomas är från 1682 Thomas Ryttaren i Öija ...  
 
Jag har en del spridda mantalslängdsuppgifter från 1600-talet och 1693 bor Ryttaren Thomas och h. på Ya Södergård. 1673 finns där ingen med passande namn i Ya. På Ya Södergård bor en Lars och hustru, samt en hustru Lusse. Däremot finns det i Lilla Änga en Thomas och hustru. 1653 bor en Måns och hans hustru Karin i Lilla Änga, samt 1663 bor där en kvartermästare [inget namn] och hans hustru i Lilla Änga.
 
OM vi nu antar och gissar att den Thomas som 1673 bor i Lilla Änga är vår Tomas Hansson så kan det ju vara så att hans hustru Elisabeth Månsdotter kommer därifrån. Elisabeth skall ju vara född omkring 1652 och 1653 bodde där en Måns och hans hustru Karin. Måns och Karin är två namn som förekommer bland barnen till Tomas Hansson och Elisabeth Månsdotter. Om denna Måns sedan är kvartermästaren som nämns där 1663 så har vi ju ytterliggaren en militär koppling, men som sagt detta är ganska vilda spekulationer.
 
Att det är deras son Carl Tomasson som tar över gården håller jag helt med om. Carl är min ana och koppling till dessa. Carl var en tid även han ryttare och står då antecknad som Carl Friberg i de militära rullorna.
 
Tack för nya uppgifter och här kommer en del från mig, som jag hoppas kan fylla på bland dina uppgifter.
 
Carls första hustru Elsa Johansdotter Hesselman är troligen dotter till bokhållare på Götarps hammarbruk i Byarum Johan Hesselman, född omkring 1653 och död där 56 år gammal 6/12 1709.
 
Margareta Carlsdotter, född 13/1 1717 flyttar till Skillingaryd, Tofteryd och är där gift med Knut Larsson, född där den 3/1 1707. Han är son till Lars Knutsson och Ingrid Tomasdotter (som gifter sig i Tofteryd 19/6 1704). Knut och Margareta får åtminstonde 7 barn i Skillingaryd 1746-1763. Margareta dör i Skillingaryd 3/7 1796.
 
Catharina Carlsdotter, född 17/7 1722 är min ana, hon gifter sig 29/3 1749 i Fryele med reservryttaren Jonas Clementsson och de bor sedermera i Häradsköp i Åker. Jonas blir sedermera ordinarie ryttare och får du knektanamnet Köpman. Han är född 5/1 1728 (okänd var) och död 8/8 1796 i Backstugan Köpstad, Häradsköp, Åker. De har 4 barn som jag har hittat: Elsa, född 19/9 1752 (okänd var) och död 1/2 1831 i Föreberg, Åker. Andreas, född 14/1 1760 i Häradsköp. Maja, född 23/7 1762 i Häradsköp. Stina, född 3/5 1765 i Häradsköp.
 
Carl Tomassons andra hustru Annika Larsdotter kommer mycket riktigt från Tofteryd och Skillingaryd där hon är född. De gifter sig troligen den 7/11 1742 i Tofteryd för det datumet betalar Brudgummen Carl i Öja 1 Rdl. Annika Larsdotter är syster till Knut Larsson som jag nämnde ovan.
 
Det var allt för stunden. Jag återkommer om jag kommer på mera.