NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 05 februari, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 05 februari, 2013
Skrivet av: Mattias Johansson skrivet 2011-10-23, 11:34
Norra Isaryd igen!
 
Min anfader Per Larsson står som dräng i Norra Isaryd vid vigsel 1712-04-27 och som änkling i Norra Isaryd vid vigsel 1713-12-13. Pers första hustru dör (tillika med första barnet) i barnsäng och genom hans andra gifte hamnar han senare i Tapparp. Jag tänkte mig att Per hade sin bakgrund i Norra Isaryd, men han kanske inte har varit där så länge? Detta blev därmed ett ordentligt pussel där man får åtminstone får vara glad för att kyrkböckerna är så välskrivna och fylliga.
 
Ett antagande, bland flera, var att hans far, med tanke på patronymikon, var den Lars Persson (c1629-1708), torpare i Klockaregårdstorpet i Frinnaryd, som gifter sig 1697-09-29 med Kerstin Olofsdotter, änka från N Isaryd och att de därmed tagit över i Norra Isaryd, men så verkar inte ha varit fallet då jag nu funnit Lars Perssons dödnotis, då han fortfarande sitter i Klockaregårdstorpet. Nämndemannen Bengt Nilssons änka, som då vore rimligt hette heller inte Kerstin utan Elisabet.
 
En dräng Per Larsson i Norra Isaryd nämns bland faddrar 1711-08-20 och som Per Larsson i Norrgården i Isaryd 1712-03-16, vid det senare dopet tillsammans med en Lars i Norrgården i Isaryd. Frågan är om det är frågan om Norrgården i Södra eller Norra Isaryd? Det finns en Lars i Norregården i Södra Isaryd bland faddrar 1701-12-28! I katekisationslängderna 1694 och 1695 finns en dräng Lars i N Isaryd. I samma längder finns två Larsar i Södra Isaryd, och tittar man i kyrkböckerna kryllar det av Larsar där, bl.a. Lars Sunesson (S Isaryd 1710), Lars Bengtsson (S Isaryd Norrgård död 1697) och Lars Jönsson (S Isaryd Södergård 1693, S Isaryd 1696).
 
Att Erland (Bengtsson - det finns en Knutsson också!) avflyttar från N Isaryd Norrgård och lämnar plats åt en Lars i mtl 1707 vore en annan linje. I den bänksorterade katekisationslängden från 1704 finner jag ingen Lars i N Isaryd. En tredje tanke, med anledning av vad Olle skriver ovan, är att det är sonen Per som skatteköper N Isaryd Södergård strax innan han gifter sig första gången.
 
Olle, jag har inte något SVAR-abonnemang för tillfället, men jag antar att N Isaryd Södergård är utelämnad i ditt utdrag ur mtl, eller finns den som frälsegård inte upptagen alls? Vidare finns ju Knut Månsson (c1627-1702) med familj att klämma in samtidigt på de båda gårdarna, han lever fram till sin död i N Isaryd. Södergården eller Norrgården?  
 
Är det någon som har några tankar kring vilka Per och Lars är som nämns i källorna? Antar att det åtminstone inte hela tiden är samma personer!