NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-09-04

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-09-04
Skrivet av: Annika Jacobsson i Halmstad skrivet 2002-11-04, 20:09
Hej Gunnar Gullnäs!
Läste din efterlysning av svenska släktingar till Matilda Augusta Svensdotter född i Frinnaryd, utvandrad till Chicago och Canada.
Jag har tyvärr inga svenska släktingar att komma med och förmodligen inget annat heller, men kunde ändå inte låta bli att haja till när jag såg vilket år de utvandrade, vilken period de ungefärligen bodde i Chicago och att Frank Levin Andersson arbetade i ett stålverk. Var det verkligen ett stålverk eller kunde han möjligen ha arbetat på ett gjuteri i Englewood, Chicago, vid namn Elizabeth Street Foundry. Det gjuteriet grundade nämligen min farmors far, som såvitt jag vet ensam utvandrade från S:a Traneryd i Säby sn (F) till Chicago som 18-åring, 1881. Efter några år som snickare och, tror jag, byggmästare i Chicago, grundade han ovannämnda företag, där han hade minst 30-talet anställda. Företaget har levt vidare i drygt 100 år och gick i konkurs först 1996. Men, min farmors far, farmor och hennes syster återvände till Sverige 1906, efter att farmors mamma dött 1902, förmodligen i barnsäng.
Jag har försökt hitta några anställda på Elizabeth Street Foundry som alltså var ett gjuteri, men ännu så länge utan framgång. Vet du möjligen var i Chicago Matilda Augusta och Frank bodde? Min farmors far hette också Andersson, Gustaf. De var medlemmar i Bethlehem Lutheran Church och sedan Lutheran Bethel Church, i Chicago. Förmodligen är det inget samband mellan de här familjerna, men - bättre ett försök för mycket än ett för lite.
Annika i Halmstad