NULL Skriv ut sidan - Forserum

Anbytarforum

Titel: Forserum
Skrivet av: Monika Wilander skrivet 2015-02-14, 21:56
Hej Jessica!
Ruth Elin Josefina Bring föddes i Forserum 23/4 1893. Hon var ogift genom livet enl. Sveriges dödbok och avled 22/1 1976 i Forserum. Det finns en bild på henne att ta del av i Porträttgalleri från Småland, Jönköpings län sida med nr 294. Googla!
Om Din morfars syster hade det bra där är svårt att säga. Det är som f.d. föreståndare på sådana hem och senare vårdlärare för att utbilda omsorgspersonal som jag kan uttala mig. En föreståndare på den tiden kunde sätta sin prägel på andan på hemmet åt båda hållen. Problemen var att kundskapsnivån om de intagnas svårigheter och deras behov varierade kraftigt. Att vårda och bemöta med kunskap utifrån de intagnas utvecklingsnivå, normalisering, anpassade hjälpmedel och mediciner fanns förstås inte. Det hindrade inte att Din släkting kunde hitta sin plats och utvecklas ändå - beroende på orsaken till hennes begränsade begåvningsnivå. Jag har lite gamla böcker på vinden som jag inte kommer åt just nu. Där finns inspektionsrapporter från olika institutioner i Sverige tidigt 1900-tal. Om Dalary finns med vet jag inte. I så fall återkommer jag till Din mail.
 
Hälsn. Monika W