NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 12 november, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 12 november, 2011
Skrivet av: Lars Alldén skrivet 2011-11-11, 00:15
Sven Månsson Lärkas familj och förfäder Sweneric Andersson har den 19 och 22 oktober frågat om denne man som dog 10/6 1801 i Kåremålen under S Skärshult, Fliseryd och om hans familjerelationer. Med tanke på att Fliseryd och grannsocknarnas kyrkoböcker är allt annat än fullständiga vid denna tid, har jag gjort en hel del för att få fram uppgifter om Svens och Kerstins barn med utgångspunkt i den förteckning över arvingarna som finns i bouppteckningen 1801(Handbörds härad,F6, s 461,utförd 3/7 1801 i Kåremålen). Sweneric frågar om denne Sven var båtsman eller soldat, och en kort period var han båtsman i Kärrhult, Fliseryd. Detta framgår av dopboken när John Svensson föddes 12/11 1756 i Fliseryd. Då kallas fadern Swän Lerka, båtsman och modern namnges endast till förnamnet: Kiärstin. Detta är inte vanligaste båtsmansnamnet i Kärrhult, utan där brukar de heta Myra. Jag har hittat fyra av deras barn i dopboken för Fliseryd (mer nedan) och 3 gånger kallas han Swän Lerka/Lärka, 1 gång Swen Monsson,, men inte båtsman (eller torpare). Han är inte soldat/båtsman i Södra Skärshult,i Hfl står han alltid under torpen, och det finns alltid någon annan soldat i den byn. Jag tror att namnet Lärka används för att skilja honom från soldaten Sven Månsson Sjöbäck i Barnebo. Värt att beakta är att det i närheten finns en Jon Jonsson Lärka. Han är gift två gånger, han dog 13/5 1781 i Kärnebo, 69 år gammal,således f ca 1712. Hans förste gifte sker i februari 1734 i Fliseryd med en icke angiven kvinna (sic)och då kallas han båtsman Lärka i S Skärshult. När båtsman Jon Lärkas hustru dog i S Skärshult 21/10 1741 30 år gammal,framkommer hennes namn. Hon het Bengta Månsdotter. Jag har hittat två barn f 1735 och 1739 och då namnges hon också. Detta kan tänkas vara Sven Månssons syster.Jon Jonsson Lärka i S Skärshult gifter om sig 8/8 1742 i Fliseryd med Kerstin Persdotter och kallas också då båtsman. Jag har inte kollat om det verkligen fanns ett båtsmanstorp i S Skärhult, i hfl har jag inte hittat annat än soldater där.  
John f 1756 blir sedan båtsman med tillnamnet Glad(er), boende i Ödängla som ligger på en halvö i Mönsterås, inte i Fliseryd. Han är gift med Kristin/Kerstin/Kirstin Birgersdotter och får åtminstone fyra barn med henne i Ödängla 1797-1806. Jonas Svensson Glad dog 1/8 1833 i Elgerum, Mönsterås, 77 år gammal kronolots. När Kjerstin Börjesdotter dog 16/4 1844 i Elgerum, Mönsterås, 85 årig änka, anges båtsman Jon Glad som anförvant.  
Vid John/Jonas dop var Nils Nilsson i Kärrhult, Johan Nilsson i Sibbetorp och hustru Elin Nilsdotter i Kärrhult dopvittnen(C:2, 1756-1785, bild 105/sid 203. Modern Kerstin saknar patronymikon i alla dopboksnotiser (och hfl). Jag har inte hittat vigsel mellan Sven Månsson( Lärka) och Kerstin.      
När sonen Måns f 12/12 1760 i Fliseryd, anges föräldrara som Swän Lerka, hust. Kierstin wid Södra Skiershult, och dopvittnena är: Hustru Maja Pärs(?)dotter i Skiershult, pigan Kierstin på Sanshult(?), Swen Olufsson och drängen Johanes i Södra Skiershult(C:2,1756-1785, bild 113/sid 219). Med blyerts har antecknats över Måns namn att han är död, men jag har inte hittat honom i begravningsboken.  
Anna Maja Svensdotter f 20/10 1762 vid S Skärshult. Hon nämns som ogift, troligen boende i hemmet, 1801.
Nils Svensson f 1/9 1769 på S Skärshults ägor. Här anges fadern som Sven Monsson. Om Nils har du redan uppgifter om familj och efterkommare.
Maria Svensdotter f 25/1 1775 vid Södra Skärshult. Dopvittnen: hustru Ingeborg i Sibbetorp, Pig(?) Maja Jaendotter d:o, Jaen Nilsson i Sibbetorp (C:2,1756-1785, bild 150/ sid 293). Maria finns i föräldrahemmet 1801. Hfl är inte nådig med henne: Hon är döf, ganska dum och ganska stupid och trögmind.  
Av bouppteckningen framgick det att Sven Månsson hade haft två döttrar som avlidit före honom.  
Svens dotter g m soldaten Jonas Ahlgren i Alebo, Högsby är mor till Maria Jonsdotter, 21 år 1801 och troligen f 1780. Året efter, 23/8 1781, är soldaten Jonas Algren i Alebo omgift med Maja Jonsdotter, så Svens dotter har dött före 1781. Jag tror att hon hette Kerstin Svensdotter, men jag hittar inte henne i Fliseryds dopbok.  
Svens dotter g m Olof Nilsson i Lamnehult (Långemåla) borde enligt hfl(Kåremålen, Fliseryd, 1784-95, bild 71/ sid 103) vara f 1766,vilket stämmer med åldersuppgifterna om henne när barnen 1793 och 1796 föds,men hon finns inte i dopboken.
Det finns flera indisier som pekar mot att Sven Månsson är född i Kärrhult som son till Måns Månsson och Elin Jonsdotter.Förutom den redan nämnde Bengta Månsdotter finns i Kärrhult två andra barn efter Måns: Karin Månsdotter d 28/2 1798 i Kärrhult anges som blind i hfl 1795, och åldersuppgiften i dödsnotisen ger 1714, men vi vet ju hur opålitliga dessa gamla anteckningar är. Hon finns inte i dopboken, men när hon gifter sig januari 1733 i Fliseryd kallas hon Måns Månssons dotter, medan maken kallas Olof Svenssons son.Olofs och Karins namn finns alltså inte i vigsellängden! Dessa får åtminstone 7 barn 1735-1763(!) och han kallas då Olof Olofsson, hon Karin Månsdotter.  
20/10 1751 dog Jonas Månsson i Kärrhult, en 29-årig bondedräng. Han föddes 25/2 1722 i Kärrhult, och föräldrarna var Måns Månsson och Elin Jonsdotter. Så då vet vi att åtminstone Karin och Jonas var syskon.        
Måns Månsson dog 5/4 1765 i Kärrhult 85 år gammal, i så fall var han född ca 1680. Jag har letat efter en bou efter honom, men inte hittat det i Handbörd.  
Det är också värt att anteckna att det i Kärrhult finns en Sven Månsson g m Lisa Nilsdotter. De får barn 1712, 1715 och 1717 i Kärrhult. Möjligen Måns Månssons bror.
Vid denna tid är Kärrhult frälsejord, så det blir nog svårt att följa Mönssönerna och döttrarna längre tillbaka.