NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 12 november, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 12 november, 2011
Skrivet av: Lars Alldén skrivet 2011-10-24, 16:00
Johannes Nilssons anorJohan Sjöberg har frågat om Johannes Nilssons anor. Han föddes 1801 29/10 i Yttra Åby (dopboken säger inget om Åby no 2, men det kan vara rätt, se nedan om Olstorpet under Åby nr 2). Jag har inte lyckats hitta hans föräldrar i dopbok/-böcker. Men här kommer några uppgifter som kan leda vidare. Bouppteckning efter torparen Nils Larsson gjordes 1831 27/10 i Örnebäck, Fliseryd. Han efterlämnade hustrun Lisken Olofsdotter och 3 barn, Johannes Nilsson i huset, Cajsa Lisa Nilsdotter, gifta och myndiga, och Johanna Nilsdotter, omyndig. Boet hade fordran av Peter Larsson i Kåremålen, möjligen Nils bror.  
I tillägg har Nils och Lisa en son som var avliden när bou gjordes. Lars föddes 23/1 1812 i Olstorpet. Modern anges då vara 38 år. Dopvittnen: Mag. C.F. Wadsten och Mademoiselle Jeanette Fromholtsdr. (C:3, 1786-1830, bild 132/sid 251) Dopvittnen för Johannes var Nils Magnusson, dr. Carl Olsson, h. Lisa Gabrielsdotter, p. Anna Stina Månsdotter, alla i Yttra Åby. Modern anges vara 27 år då. (C:3, 1786-1830, bild 80/sid 151). Dr. Carl Olsson kan tänkas vara en släkting. Johanna föddes 23/7 1808 i Nybo(under Åby nr 1), men här har jag inte antecknat dopvittnena. Cajsa Lisa föddes där 12/7 1805, och hennes dopvittnen var: Åld.(ermannen) Nils Svensson och dess hustru Cajsa Svensdt., dr. Carl Nilsson och pig. Maja Stina, alla från Öfra Åby (C:3, 1786-1830, bild 95/sid 181). När Nils Larsson och Lisa Olofsdotter gifter sig (30/11 1799) är han dräng på Krutbruket (Läggevi) og hon piga i Tallehorvan, Åby.  
Lisa Olsdottrs far och mor och syskon (som levde 1804)har jag dock hittat, och det är Olstorpet (Olofstorp) som leder dit. Den 8/9 1804 gjordes bouppteckning på torpet under Yttra Åby säteri efter torparen Olof Gabrielsson(Handbörds häradsting: F7, s 363). Han efterlämnade hustrun Gertrud Karlsdotter och barnen Johannes Olofsson nu boende i torpet Östbäcken under Målö, V Ny sn, Carl Olofsson i Olofstorp (dopvittnet ovan?), dottern åldfrun Catharina Olofsdotter på säteriet Yttre Åby, Lisa  Olsdotter g m torp. Nils Larsson  i Nybo under säteriet, Maria Olofsdotter g m skomakaren Magnus Jönsson(?) under säteriet, Stina Olofsdotter, 26 år.  
Men så blir det stopp och förvirring. Bou har klart och tydligt Gabrielsson,men dödsnotisen om torparen som dör i Olstorp under Y Åby den 9/7 1804, 77 år gammal, har en lika klar handstil: Här kallas han Olof Jacobsson(C:3,1786-1830, bild 292/sid 567). Jag hittar ingen Olof Gabrielsson eller Olof Jacobsson gift med Gertrud Karlsdotter, ej heller får jag fram uppgifter om de barn som nämns i Olofs bouppteckning. Även om Fliseryds kyrkoböcker på 1700-talet är mycket ofullständiga, bör man fråga sig om Olof och Gertrud har inflyttat från ett område som inte täcks av PLF:s CD nr 2. En fråga till PLF:s databas skulle möjligen ge resultat.
Lisa Olsdotters mor Gertrud Carlsdotter dog den 18/3 1812 i Y. Åby, Fliseryd, 73 år gammal av ålderdomsbräcklighet.  
Jag har inte kollat husförhörslängderna för att ev hitta födelsdatum och andra uppgifter om Nils Larsson och Lisa Olsdotter, ev också Nils föräldrar.  
Den Peter Larsson i Kåremålen som stod i skuld till Nils Larsson kan tänkas vara hans bror. I begravningsboken kallas han soldaten Peter Larsson Finne, 68 år gammal. Han dör av lungsot, bouppteckningen gjordes 8/2 1832 och i den (Handbörds häradsrätt F 21, st 1832:32)kallas han torparen Peter Larsson. Dödsnotisen uppger att Kåremålen ligger under Södra Skärshult, bouppteckningen placerar torpet under granngården Ramshult. Han hustru heter Anna Maria Persdotter. Han hade åtta barn som levde 1832, troligen tre från gifte nr 1, för 20/3 1813 dog torparen Peter Larssons hustru Elin Nilsdotter i Kåremålen under Ramshult. Med henne har han tre barn (som levde 1813): Brita Stina, Lars och Cajsa Lisa nämns i bägge bou. (Denne Handbörds häradsrätt F 9, s 1587, 12/6 1813)
Jag har hittat en Nils Larsson född 8/1 1762 i Y. Åby, Fliseryd. Hans far Lars Pärsson, hans mor Stina i Y. Åby. Kan vara ett spår.