NULL Skriv ut sidan - Fliseryd

Anbytarforum

Titel: Fliseryd
Skrivet av: Britt Edenholm skrivet 2016-02-13, 16:58
Hej!
I födelsebok för Fliseryd (H) 1764 står följande i C:2 s.236 och s.237 (både i bok och i AD). På sid 236 står Nils född okt.25 och döpt okt 27. Föräldrar Lars Nilsson och Lisa på Målen. 4 faddrar namngives.
Sist efter årets slut på sid 237 (samma uppslag) står längst ner Peter född okt.25 och döpt okt.26. Föräldrar Lars Nilsson i Åby, moder Elisabet Persdotter.
Elisabet Persdotter kallades Lisa på Målen då med Åby menas Åbymålen, så föräldrarna är de samma. Det är många år sedan jag hittade detta och jag har hela tiden tagit för givet att det är tvillingar som har fötts. Peter blev sedemera soldat Peter Finne. Nils däremot försvinner bara och jag har aldrig hittat honom i någon dödbok. Peter Finne är min ana så jag har aldrig reflekterat mer över Nils.
Nu har en ny släkting dykt upp och tycker att det hela verkar lite mystiskt. Vad ska man tro? Kan det vara så att föräldrarna bytt namn på pojken, men varför olika dopdagar? Finns det någon som har en klok lösning på detta vore jag tacksam att få ta del av det.
Vänligen Britt Edenholm