NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 02 maj, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 02 maj, 2011
Skrivet av: Åke Carlsson skrivet 2010-08-05, 13:44
Jag har kört fast på livgrenadjären Anders Öfverman, död i Askeby (E) 1812-04-13, 45 år och 5 mån. gammal. Patronymikon är okänt. Enligt hfl i Askeby var han född i Flisby (F) 1766. GM-rullorna anger också att han var smålänning.  Födelsedatumet i Centrala soldatregistret är 1766-10-15. I Flisbys födelselängd finns två Anders vid ungefär rätt tidpunkt, den ene född i september och den andre i december, men båda dör ett par veckor efter födseln.
 
I Flisbys utflyttningslängd (C:3 s 551) förekommer drängen Anders Nilsson i Förås, född i församlingen 1765, som 1784 flyttar till Törnevalla (E). Detta är en grannsocken till Askeby. Tidsmässigt passar flytten också utmärkt, eftersom Anders blir livgrenadjär i Askeby 1785. Jag tror alltså att detta kan vara rätt person. Men det finns flera problem:
 
1) Ingen Anders Nilsson, född 1764-66, återfinns i Flisbys födelsebok.
2) Jag hittar inte Anders Nilsson i Förås i hfl 1782-84. Han finns inte heller på någon annan plats i socknen.
3) Det finns ingen Anders Nilsson i Törnevallas inflyttningslängd 1784-85, vilket får mig att misstänka att han flyttade till en annan socken, kanske direkt till Askeby (där flyttlängd saknas).
 
Om det var så att Anders Nilsson lämnade sitt föräldrahem 1784, så finns det en intressant familj i hfl Flisby 1782-84 (s 42). Inhysta på Förås Södergård hittar man Nils Nilsson, f 1717, med hustrun Kerstin Svensdotter, f 1722, och sonen Sven, f 1764. Troligen är det samma familj som återfinns i Flisby från åtminstone 1767 och framåt. En tidigare hemvist som förekommer är torpet Fälla på Lidhults ägor. De tycks ha  bott i en annan socken tidigare, eftersom sonen Sven saknas i födelseboken. Sen kvarstår förstås frågan varför den eventuelle sonen Anders (likaså född i en annan socken?) inte är noterad i hfl 1782-84. Kanske vistades han bara en kort period i Förås mellan två flyttar? Men då borde han rimligen finnas i inflyttningslängden 1783-84, vilket han inte gör.
 
Det kan för övrigt påpekas att Anders Öfvermans två första barn döps till Nils och Sven.
 
Är det någon som vet något om denna familj eller har andra tips?
 
(Meddelandet ändrat av Carlsson_daun 2010-08-06 11:14)