NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 11 juni, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 11 juni, 2008
Skrivet av: Anders Westerberg skrivet 2007-08-10, 01:00
Hej Mats!
 
Först tack för allt ditt jobb med sökande i urkunder. Det är ett kärt nöje tycker jag själv men just nu har jag inte den möjligheten.
 
Jag börjar luta åt att den Nils i Tofta som får ett barn 1657 inte är densamma som övriga Nils i Lilla Tofta (allt enligt min lista ovan). Dels är det lite långt mellan barnen 1657 och nästa 1664. Dels finns ingen Nils mantalsskriven i Tofta före 1664 (förutom Nils Ödbjörnsson 1646). Den Nils som får barn i Tofta 1657 kan vara en högst tillfälligt därstädes boende och eftersom denne anges som boendes i Tofta, inte Lilla Tofta. Tyvärr framgår inte av mantalslängden vilken gård som är just Lilla Tofta (såvida inte denna gård tidvis står på helt annat ställe och jag därför missat den). (I Nils Tyrssons begravningsnotis står dock bara Tofta medan änkan Lilla Tofta.)
 
Alltså torde jag söka efter fler barn till Nils T på annan ort i födelseboken före 1664 (varför inte i Kårarp, där alla andra Tyrar avlöst varandra i rasande fart, vilket är lustigt i sig?) eller ett giftermål strax före, och helt bortse från 1657 års Nils i Tofta. Denna vigsel finns då knappast i Flisby eftersom jag borde sett den då jag studerade kyrkoböckerna. Den enda vigseln som var i närheten var denna för Nils Toresson + Svens dotter i Ekeryd 1661.
 
Synd att du slutade genomgången av mantalslängderna 1662 för det var just där som det började bli riktigt intressant (Nils Toresson i Gäddevik gifte sig 1661 och 1662 års mantalslängd skulle kunna vara upprättad i slutet av 1661 och därigenom missat denne Nils).
 
Hälsningar,
Anders.