NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 11 juni, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 11 juni, 2008
Skrivet av: Anders Westerberg skrivet 2007-08-07, 00:37
Hej Mats!
 
Eftersom du verkar ha källorna inom räckhåll undrar jag om du sett någon Nils Toresson efter 1661 i Gäddevik (eller vad orten numera heter)? Detta för att ev utesluta att Nils Toresson kan ha något att göra med Nils Tyrsson i Tofta.
 
Det var mycket intressant att läsa ovan att Nils i Tofta efterträdde Jöns Håkansson och Elisabet Tyrsdotter. Jag har ingen uppfattning om hur vanligt namnet Tyrs var i dessa trakter men troligen inte alltför vanligt, antar jag. När jag sammanfattar det du skriver ovan och det jag har att komma med så låter som mer än en tillfällighet att så många Tyrar figurerar i Tofta. Kan man tänka sig följande: Tyrs Persson i Tofta överlåter först gården till en av sina vuxna döttrar, Elisabet och sedan till en son, Nils (min Nils Tyrsson), när han blir gammal nog. Och brodern Bengt är först knekt och tar över en av de andra gårdarna i byn, som egentligen kanske bara tillfälligt brukades av någon icke-Tyring (dvs Sven Hemmingsson). Tyrs andra dotter, Anna, har placerats på den återstående gården. Jag vet inte hur det ser ut i tidigare årgångar i Tofta men det verkar som om hela Tofta hört till Tyrs Persson, och tre av hans barn tagit över med en gård var. (Fast Tofta var väl kronohemman, har i alla fall för mig att jag sett det någonstans.)
 
Nåja, man får se ovan som en arbetshypotes men att Tyrs Perssons och Karin Nilsdotter skulle ha en son Nils verkar inte ologiskt. Jag försöker knöka in min Nils i detta sammanhang för jag tror inte att dödboken gjort en felskrivning när Nils själv dör - även på änkan onämns maken med samma patronymikon. Och passar inte en man med detta namn ypperligt in just i Tofta?
 
Dock är jag lite brydd över det stora spannet i ålder för dina nämnda barn till Tyrs Persson. Elisabet och Anna (åtminstone) är vuxna och verksamma vid en tid då Bengt och ev Nils var lindbarn. Man kan tänka sig två (eller fler) kullar med olika makar.
 
Jag håller definitivt med om att Tyrs och Tor(e) är två skilda namn och eftersom båda dessa namn förekommer vid samma tid så kan de knappast användas om varandra. Det var bara en vild chansning.
 
Slutligen inväntar jag uppgifter om Nils Larsson i Tofta.
 
Hälsningar,
Anders