NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 11 juni, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 11 juni, 2008
Skrivet av: Anders Westerberg skrivet 2007-08-05, 03:16
Hej Mats och Birger!
 
Hemkommen från semesterns färder ser jag en hel del intressant om Ebbe Arvidsson mfl. Jag har inte riktigt möjlighet nu att kasta mig över själva urkunderna för att verifiera ett och annat så jag får bara referera till mina tidigare avskrifter. Det som förbryllar mig är att ni båda tycks mena att Per/Peder Ebbessons hustru, Anna Nilsdotter, var dotter till en Nils Larsson.  
 
I dopnotiserna står bara faderns förnamn (Nils) på barnen:  
1657 Nils i Toftas barn Nils
1664 Nils i Lilla Toftas barn Per
1667 Nils i Lilla Toftas barn Karin
1672 Nils i Lilla Toftas barn Karin
1678 Nilses barn i L. Tofta b:d: Anna
 
1698 dör nämndemanen Niels Thyrsson i Tofta och 1710-06-11 dör hustru Marit Swänsdotter i Lilla Tofta (som varit Sahl. Nils Tyrssons Änka ibid).
 
Jag har anteckningar från bara spridda mantalslängder när det gäller Tofta:
1660 Knut + hustru; Jöns + hustru; Sven + hustru
1663 Knut + h; Jöns + h; knekt Bengt
1665 änkan; Nils + h; Bengt + h
1667 Per + h; Nils + h; Bengt + h
1670 Per + h; Bengt + h; Nils + h
1675 Per + h; Bengt + h; Nils + h
1677 Änkan och dräng; Bengt och Nils (vet inte nu efteråt om det ska vara + hustru på dessa)
1685 Bengt + h; Nils + h; Per + h;
1690 Bengt + h; Nils + h; Per + h;
1702 Bengt + h; Per + h + son Tyres; nock (dvs ännu en) Per + h
1708 Bengt + h; Per Knutsson + h; Per Ebbesson + h
 
Finns det fler Nils i Tofta? Var finns det belagt en Nils med patronymikon Larsson? Jag har hela tiden trott att Anna Nilsdotter var dotter till Nils Tyrsson.  
 
Det verkar konstigt att Nils i (Lilla) Tofta haft hustru och barn redan 1657 men att det först i 1665 (eller 1664 enligt Mats) års mantalslängd dyker upp en Nils. Är födelsbokens 1657 års Nils ändå inte densamma som 1664 års Nils? Det är ändå 21 år emellan första barnet (1657) och sista (1678). Kanske var det en Larsson först och en Tyrsson sedan?
 
Varandes ute på ännu halare is undrar jag om Tyr kan ha används synonymt med Tor vid denna tid, då jag har sett en vigsel 1661 mellan Nils Thoresson i Gäddewijch och Swens dotter i Ekery, som då skulle kunna passa in på Nils Tyrsson + Marit Svensdotter. Det ska nämnas att jag inte har kollat Gäddevik för att se om denne Nils finns där.  
 
Ni verkar ha tillbringat mer tid runt alla dessa personer än jag så jag är högst tacksam för klargörande hur allt ligger till!
 
Hälsningar,
Anders