NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 11 juni, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 11 juni, 2008
Skrivet av: Mats Lindeskog skrivet 2007-07-31, 13:42
Hej Birger,
Nils Arvidsson i Rickelstorp begravs 1/5 1710, 93 år gammal, så jag tror Nils (jag tycker det står Olufsson ?) i Hareryd måste vara någon annan.
Men giftermålet mellan Per Knutsson och Sara Nilsdotter är intressant.  
Nils Arvidsson i Rickelstorp gifter sig 16/10 1662 i Askeryd, kanske med den Gunnel som dör i Rickelstorp 1681. Nils gifter om sig 15/10 1682 med Anna Nilsdotter och de får flera barn mellan åtminstone fram till 1690. Han är ju rätt gammal då, men det kan väl stämma ändå, om det inte fanns två Nils Arvidsson i Rickelstorp. Han borde då vara född ca. 1617.
Sara Nilsdotter borde väl vara ett av Nils Arvidssons barn i första giftet, men jag har inte hittat några av dessa i Flisbys kyrkböcker. De bodde kanske i Askeryd innan de flyttade till Rickelstorp efter att Ebbe (Arvidsson ?) försvinner därifrån 1670 (mantal).
 
Mina anor kommer också ifrån både Tofta och Rickelstorp. Kerstin Bengtsdotter, som torde vara en kusin till Per Knutsson, gifte sig med Per Broddsson 1700.  
Det blir lite komplicerat här, för jag tror att Pers fader Brodde Persson var Marit Broddssons son i ett tidigare gifte och alltså styvbroder till Nils Arvidsson. En styvdotter till Arvid Nilsson, Anna Persdotter, gifter sig nämligen 1653, så det verkar vettigt att Brodde, som står som son i mantalslängden också är hans styvbarn.
Då återstår frågan vem Brodde Perssons hustru Ingeborg Arvidsdotter var... Jag vet inte om det var tillåtet att gifta sig med styvsyskon på 1600-talet eller ej.
 
Kan den Marit Broddsdotter i Rickelstorp, som gifter sig med en Lars 1673 verkligen vara Arvid Nilssons änka ? Hon är ju fasligt gammal redan då om hon är den som dör i Nyaby 1691. Men det finns en koppling mellan Rickelstorp och Nyaby. Marit Arvidsdotter i Rickelstorp gifter sig 1661 med Per Jönsson i Nyaby. Denna Marit kan väl vara ett av Arvid Nilssons och Marit Broddsdotters gemensamma barn.
 
Ganska komplicerat... Vi kanske kan närma oss verkligheten till slut.
 
Mats