NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 12 november, 2010

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 12 november, 2010
Skrivet av: Stefan Jennerstrand skrivet 2009-08-19, 07:14
Hej Inger och Jan!
 
Följande är hämtat från bilagor till lysninghandlingar 1859 för Fagerhult. Signum har jag tyvärr inte.
 
Till det äktenskap, som min Syster Johanna Maria Svensdotter i Carlsmåla under Sadeshult  
ämnar ingå med Gårdsrättaren Carl Magnusson på sistnämnde ställe, lemnar jag såsom hennes  
äldste Broder och närmaste lefvande slägtinge mitt bifall under tillönskan af Guds nåd och  
wälsignelse - Mjöshults ägor o Kråksmåla socken den 30 December 1858.
Nils Magnus Svensson
N.M.S
Bevittnas af:
J.G Björklund
Kominister i Kråksmåla.  
 
1859 d. 13 Febr. blef Johanna Maria Svensdotter i Carlsmåla under Sadeshult kyrkotagen  
såsom blifvande hustru åt Rättaren Carl Magnusson ib, efter hans egen begäran i närvaro af  
f.d. Bonden Peter Magnusson i Grufvebo och hans hustru Anna Stina Magnidotter under  
Axebo; då mannen tillika betalade 2 Rdr böter till kyrkan och erkände Johannas 2nd yngsta  
barn p. 301 för sina.
I bouppteckningen efter Carl Magnusson som finns i Handbörds häradsrätts bouppteckningar 1863 FII:27 kan man läsa att han efterlämnar såsom arvtagare Johanna Svensdotter i Saberg, vilken blivit som den avlidnas hustru kyrktagen, men ej blivit med henne sammanvigd, samt med henne sammanavlat 2  
barn, Johan Magnus 5 år och Emma Sofia 15 år, som godman för dessa infann sig  
sergeanten C. von Segebaden på Sadeshult.
 
Föräldrarna till Carl Magnusson är de som Jan har hittat i Dansås, Virserum. Själv härstammar jag från Johan Magnus syster Emma Sophia, född 27/1 1849 Karlsmåla under Sadeshult, Fagerhult.
 
Stefan