NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-08-28

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-08-28
Skrivet av: Birgitta Ohlsson skrivet 2005-02-21, 20:12
Jag har tittat lite på Mantalslängderna och i kyrkböckerna för Fagerhult och speciellt på ägarna och släktförhållandet på gårdarna i Eskebäck/Äskebäck. Detta är vad jag funnit och hur jag tror att det hela hänger ihop:
 
Börjar med lite notiser jag hittat i kyrkböckerna för Fagerhult:
 
1608: Amund Nilsson i Tränsjömåla? Fagerhult C:1 s. 13
1617: Hustru Ingrid Amunds i Tränsjömåla Fagerhult C:1 s. 33
1642: Swen Amundsson i Tränsjömåla Fagerhult C:1 s.120
1642: Brådde Nilsson i Tränsjömåla Fagerhult C:1 s. 120 (Bror till Amund som gav namn till Amunds son Brådde i Eskebäck?)
 
Min teori är att Amund och Brådde Nilsson i Tränsjömåla var bröder. Swen Amundsson i Tränsjömåla och Nils Amundsson i Eskbäck var söner till Amund Nilsson i Tränsjömåla. Brodde Nilsson som var son till Nils Amundsson var döpt efter sin farbror. Hustru Ingrid borde varit gift med Amund Nilsson.
 
Den andra gården i Eskebäck
 
1631,32 och 46: Hustru Inga Pers i Eskebäck Fagerhult C:1 s. 80, 83 och 140
Per Gummesson i Eskebäck Fagerhult C:1 s. 68
 
I mantalslängderna för Eskebäck nämns 1644 Per i Eskebäck s. 91 på den högra sidan. Detsamma gäller för 1645 sidan 71 på den vänstra sidan och 1646 sidan 55 den vänstra sidan. Eftersom det på sidan 140 i Fagerhult C:1 står att hustru Inga Pers i Eskebäck skänker 7 Riksmarker kopparmynt i testamente efter sin Päder (vilket jag tolkat som hennes man) antar jag att han dog det året. 1647 har jag inte hittat någon ägare till Eskebäck men däremot 1648 s. 50 den högra sidan står hustru Inga antecknad för gården i Eskebäck.  
 
Min slutsats är att det är Per Gummesson som äger Eskebäck fram till 1646 då han dör och att det är hans hustru Inga som tar över därefter.
 
För att knyta ihop det hela så tror jag att det är Per Gummesson och hustru Inga i den ena gården i Eskebäck som var föräldrar till Marjed Persdotter som gifte sig med Brådde Nilsson i den andra gården i Eskebäck.
 
Har även hittat en del personer med anknytning till Eskebäck som jag inte är riktigt säker på vilka de var:
 
1624 och 27 Hustru Bengta Persdotter i Eskebäck Fagerhult C:1 s. 47 och 54. Jag tror att det står Persdotter för det ser inte ut som om det står Pers som i Pers hustru utan det är någon krumelur bakom Pers efter ett mellanrum.  
 
1640: Sone Ingesson och Elin Persdotter i Eskebäck Fagerhult C:1 s. 109
 
Mvh
 
Birgitta