NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 26 december, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 26 december, 2012
Skrivet av: Lennart Karlsson skrivet 2012-10-16, 16:13
Hej Berne! Och tack för hjälpen. Mitt förstahandsprojekt är att ta reda på varifrån min anfader Måns Nilsson, född ca 1687, och bosatt i Kylle,Ljuder, kommer ifrån. Dopvittnet Kerstin Nilsdotter i Fagerhult trodde jag var en ledtråd. Men nu tvivlar jag. Jag har nu ansträngt mig lite extra och hittat Kerstin i Hökhult, Lenhovda. Och hon gifter sig 1705 med Nils Matthesson i Fagerhult ngd. De bodde där ett antal år. Men Nils kommer från Ryd sgd.( En syster Elin Matthesdotter (min ana) gifter sig 1702 med Måns Månsson i Slätthult.)Det finns en Nils Gummesson i Fagerhult sgd. Han gifter sig 1688 i Hovmantorp med Elin Jonsdotter från Tollstorp. Det är nog Gumme Nilsson som är far till honom. Nils Gummesson i ngd är lite intressantare för mig. Han kommer troligen från Berghult, bror till Anders G (min ana)Men nåt bevis för att Måns är son till honom har jag inte. Så jag får nog ge upp. Precis som jag fått göra med mina andra  anor i Fagerhult. Per (Gummesson?) Fagerlund och Elin Trulsdotter. Var de kommer ifrån har jag inte lyckats lösa. Truls är ju inte precis ett vanligt namn. LK