NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 29.8.2002

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 29.8.2002
Skrivet av: Christine Svensson skrivet 2002-07-02, 21:46
Hej Kaj!
Vilken överraskning! Zachris Nilsson gift med Catharina Larsdotter i Ugnanäs Lillag. (Skomakaregården) är min mf mf far och mor. Sonen Sven, född 1802, gift med Elin Månsdotter, Tollstorps Vg. i Hovmantorp är mina anor. Vilken är din?  
Nu förstår jag din undran om brunnen. Nackhåren reser sig! Jag vet inte mycket om Peter mer än att han förmodligen gifte sig år 1793, 1802 och 1810. (Jag måste ha missat ett äktenskap). Det är mer än 20 år sedan jag forskade på dessa anor och har tänkt tanken då och då att jag borde titta lite närmare på dem, men hamnar alltid på sidovägar.
Zachris bror Christoffer är en annan forskares ana. Denne forskare håller just nu på med intensiv forskning av vad domböckerna har att förtälja om Ekeberga. Jag ska kontakta honom så får vi se vad han har att komma med.
Min mans farmor hade minst ½ dussin äldre syskon som hade dött av arsenikförgiftning. Tapeterna i barnkammaren var uppsatta med klister som innehöll arsenik. Så det är mycket möjligt att något dylikt kan ha drabbat Petters familj.  
Hälsningar
Christine