NULL Skriv ut sidan - Edshult

Anbytarforum

Titel: Edshult
Skrivet av: Karl-Henrik Rydén skrivet 2011-09-11, 21:34
Hej Turid,
 
Texten i husförhörslängden som du hänvisar till hade jag missat. Jag har inte hittat dem vigda någonstans, undrar var det kan ha skett. De måste ha skilts omgående, kunde man göra så på den tiden? Det står att Catharina Carlsdotter är frånskild även när hon gifter sig med Anders Salomonsson Jarl 1819-11-19 (Västra Ryd C:3 p184). Just pga. detta roade jag mig igår med att följa Samuel Börjesson. Han verkar har flyttat mycket vid denna tid. Att han är den dräng som jag skrev igår, fick jag ytterligare belägg för. Han finns nämligen med i husförhörslängden för Edshult under Förnäs(Edshult AI:2 p340) tillsammans med fadern, styvmodern Stina Johansdotter och syskon. Detta är ju tiden för Catharinas födelse, så han träffade väl Catharina Carlsdotter där i Förnäs. Det står även att han misst högra tummen. Men högst på sidan står även att Carl Andersson i Boaryd är ägare, så Samuel tjänte kanske som dräng hos honom när dottern Christina föds.
Dock hittade jag inte Samuel i Boaryd (i hfl för Hult socken denna tid). Men han återfinns något senare i Movänta, Hult (F) för 1820-11-20 gifter han sig där med pigan Lotta Olofsdotter (Hult C:3 p718). Han står då som dräng, så han var nog aldrig gift med Catharina Carlsdotter, eller?
Samuel och Lotta har jag senare lyckats lokalisera till Kållarp i Hult (F) för 1821-02-23 föds där sonen Johan Peter (Hult C:3 p240). Jag har inte försökt följa dem vidare.
Men det med skilsmässan är ett mysterium.  
/Karl-Henrik