NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-01-30

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-01-30
Skrivet av: Lars Skillius skrivet 2004-01-18, 14:42
I Ingeltorpslund, Dörby s:n levde en trädgårdsmästare Matias Gröndahl. Han var född ca 1726 och dog ”advent 1797”. Det lär f. ö. finnas en bouppteckning efter honom. Jag är intresserad av upplysningar om hans härkomst.
Egentligen är det dock inte denne man som fångar min uppmärksamhet, utan madame, inspektorskan Maria Helena (Maja Lena) Gröndahl i Högsby s:n. Hon är född ca 1704, vigdes 1731-11-28 i Högsby med befallningsmannen på Huseby Peter Berg och dog 1783-02-23 i Högsby.  
Jag har inte lyckats klarlägga Maria Helenas ursprung. Min förhoppning är att dessa båda Gröndahl:are är släkt med varandra. Detta återstå visserligen att bevisa, men besked om Matias börd kan med lite tur ge viss vägledning. Namnet Gröndahl var kanske inte så vanligt i Kalmar län under 1700-talet.
(Vid sökning med namnet Gröndahl i Anbytarforum visar det sig att en förvånansvärt stor andel av träffarna var just trädgårdsmästare. Namnet förefaller ha förorsakat gröna fingrar. Mera troligt är kanske att de som levde på sina gröna fingrar tog sig namn som började med Grön.)