NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-01-10

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-01-10
Skrivet av: Tage Andersson skrivet 2006-11-24, 22:23
Hej Birgitta och Marianne,
 
Det verkar ju klart att Sven Hammarstedt föddes 1767. Marianne visar ju också att den Sven som föddes ¼ 1768 kan uteslutas. Det innebär ju också att Sven H var ung då han gifte sej 1786. Han tituleras ju i vigselboken ”Hammarsmedsdrängen på Fogelfors”. Innebär inte det början av en karriär?  
I Locknevi husförhör 1790-1795 kallas han fortfarande dräng, jag kan inte tyda vad för slags, ”smeddräng” ”lärodräng”?
 
I födelseboken för Döderhult 1767 finns, som Marianne skriver, en Sven , född 17671104, son till båtsmannen Anders Svala och Lena Bengtsdtr, på en plats jag inte kan läsa, Svartorpet??
 
En andra Sven i Döderhult föddes 17671016, son till Nils Didrikson och Brita Persdotter i Kikebo??
 
Ytterligare en Sven föddes 17671216, son till torparen Jon? Nilsson och Karin Nilsdotter vid Smogfält??
 
Kommer till de två Sven från Fredriksfors bruk som Marianne nämnde
 
I husförhörsboken för Döderhult 1766-1798 fann jag på sid 20 i Bockamåla
Plump Svala
Kajsa Stina Olsdotter
?? Karin
Därunder tror jag barn
Sonen Per  10  års ålder 1766 tror jag
Dottern Karin 12
Sonen Sven  4
 
Uppenbarligen är detta inte Anders Svala
 
Jag är nybörjare på det här och husförhörsboken för Döderhult är svår för mej. Har dessutom bara tillgång till Genline på bibl, så det blir korta studiestunder.
 
Soldaten Johan Hammarstedt, född 1741, fick en son 1767, men han kallas Håkan.
 
Så det återstår 5 möjliga Sven. Om det går att komma vidare, och i så fall hur, kan jag inte se nu. Utflyttningsbok för Döderhult för den aktuelle tiden hittar jag inte i Genline.
Hjärtligt tack för hjälpen.
Mvh
Tage