NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 22.4.2002

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 22.4.2002
Skrivet av: Monica Svedberg skrivet 2002-02-04, 15:23
Här är en intressant redogörelse om utvandrare från Döderhult som jag fått från Justin Meierkord, ättling till min farmors farmors far, båtsman Olov Nilsson Ny och hans hustru Maja Svensdotter, Nytorpet, Döderhult. De fick barnen Nils f. 23/2 1799 Christina f. 21/9 1800 och Per f. 2/8 1803. Jag härstammar från Christina och Justin från Per, som när han blivit änkling på gamla dar utvandrade med alla sina vuxna barn och deras familjer (se Elisabeth Thorsells inlägg 10 juni 2001 och Justins 9 aug 2001). Jag mailade Justin och berättade om min gren och skickade några släktbilder och frågade om han visste mer om sin grens vidare öden och undrade var han bodde. Jag fick följande svar (något kortat) fast på engelska:
 
Jag är bosatt i Lacon, Illinois, ca 8 miles (eng.) från Varna, Illinois. Många svenska familjer kom till Varna för att börja ett nytt liv. Många av dem var från Döderhult, men även från andra delar av Småland. De första anlände ca 1866 via New York. Därifrån fortsatte de med tåg till Chicago och sedan vidare till den lilla staden Henry vid floden Illinois.
 
De första svenska invandrarna fick jobb på ett dammbygge. När det var färdigt arbetade de hos bönder i trakten. Detta område kallades för Oxbow och var mycket bördigt. I oktober 1868 byggde svenskarna en lutheransk kyrka i Oxbow och ungefär samtidigt började de köpa egen jord.
 
I början av 1870 anlade svenskarna ett litet samhälle vid namn Varna intill en järnvägskorsning ca 4 miles utanför Oxbow. 1872 var de flesta av dem bosatta där omkring och byggde First Evangelical Lutheran Church i Varna. Vid denna tidpunkt anlände många familjer från Sverige. Varna var en anhalt på vägen västerut, och i mitten av 1870-talet tog sig många svenska familjer vidare till Nebraska, där det fanns billigare land. Men fortfarande slog sig många ner i Varna.  
 
1894 grundade svenskar som bosatt sig runt Wenona (ca 6 miles öster om Varna) Bethany Lutheran Church i Wenona. Men församlingen i Varna hade fortfarande många medlemmar. Omkring 1905 upphörde den svenska invandringen till Varna så gott som helt. Min anmoder (ggg grandmother) Emma Olsdotter kom till Varna den 10 maj 1867. Med på samma båt var även mina andra anfäder (ggg grandparents), Nils (son till Per Olsson) och hans hustru Christina, båda från Döderhult.
 
Är det någon som vet något om Per Olssons äldre bror Nils Olsson, född 23/2 1799?
 
Monica