NULL Skriv ut sidan - Dädesjö

Anbytarforum

Titel: Dädesjö
Skrivet av: Lars-Åke Stenemo skrivet 2015-05-06, 13:24
Mer om Lars Månsson
 
 
Måns Andersson, 1724
h. Maja Carlsdotter, 1727
son Lars, 1763 (Lars är struken före 1780, men tycks ha varit med på alla husförhören tom 1780.
son Sven, 1767 (efter Sven finns en märkning, troligen ett ”s”. Vad betyder detta?
 
Familjen finns på Furuby AI:2 p. 298 (1776-1780) men saknas på p 138 (1771-1775). På p 480 (1781-1785) saknas Lars. Noteringarna för Sven om deltagande i husförhör saknas. Men någon inflyttning omkring 1775 av famkljen från Dädesjö till Furuby kan jag inte finna. Inte heller någon utflyttning av Lars före 1780. (Efter 1780 saknas ju flyttlängder)
 
Jag har roat mig med att studera faddrarna till Lars Månssons o Kerstin Månsdotters barn. Jag lyckas int bland dessa spåra någon som jag vill koppla som nära släkting.
 
a.   Maria, 1792-08-17 Faddrar
i.   Anders på Ekeberget (Anders Olofsson g.m. Hedvig Persdotter)
ii.   Dr Per Eriksson i Gårdsby
iii.   Hustru Britta Hultman (klockare Hultmans 2:a hustru)
iv.   Hustru Anna Persdotter i Snitting, g.m Anders Eriksson)
v.   Pigan Stina Andersdotter i Catrinaholm (dr till Anders Johansson o Kerstin Marcusdr.)
 
b.   Samuel, 1795-05-02, Faddrar
i.   Samuel Persson på Svinabeck (Trol ryttaren S.P. Pihl, senare i Snoggehult)
ii.   Ryttaren Lundqvist (Carl, g.m. Catharina Månsdr, döpt 1763-02-08 i Gårdsby, dotter till Kerstin Carlsdotter o Måns Nilsson
iii.   Hustru Sara Johansdotter på Västra Ryd
iv.   Elin . dotter (ibidem)
 
c.   Johan, 1798-05-17, Faddrar:
i.   Sven i Wrån (Sven Eriksson g.m. Maja Nilsdotter)
ii.   Jonas Nilsson på Källehult (g.m. Elin ?dr)
iii.   Dr Jonas Håkansson i Tveta Västregård
iv.   Enkan Catharina påp Svinabecken (trol änkan Katharina Nilsdr efter ryttaren Johan Engström  
v.   Sara i Ängstugan (hustru Sara Nilsdr, g.m. salpetersjudare Jonas Sörman
vi.   Pigan Maria Jonsdotter på Stora Trälshult (dr till Jonas Håkansson i Beata Persdr)
 
MVH/Lars-Åke