NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-05-01

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-05-01
Skrivet av: Eric Leijonram skrivet 2005-11-13, 13:09
Ang Berit Sjögrens inlägg 2004-09-08
 
Berit Sjögren har haft vänligheten att för mer än ett år sedan försöka redan ut min ana Kerstin Larsdotters ursprung. Dessvärre har jag inte haft tid med släktforskning under mycket lång tid och därför inte kunnat forsätta diskussionen.
 
Bonden och nämndemannen Jon Gudmundsson (1703 ca - 1785) i Marstad, Djursdala sn, var gift två gånger. Första giftermålet ingick han med sin kusin Ingeborg Nilsdotter, dotter till häradsdomaren Nils Svensson i Slitshult, Södra Vi sn, och dennes hustru Anna Persdotter (se mer ingående data i Berit Sjögrens inlägg ovan). Det är med anledning av detta sitt äktenskap som Jon Gudmundsson nämns som måg i Nils Svenssons bouppteckning år 1737.  
 
Ingeborg Nilsdotter dog 1739. Efter hennes död gifte Jon Gundmundsson om sig med min ana Kerstin Larsdotter (1712 ca - 1787). Det är dessvärre för mig ännu okänt var äktenskapet ingicks och varifrån Kerstin Larsdotter kom.  
 
Mitt inlägg besvarar således inte frågan om Kerstin Larsdotters ursprung men har förhoppningsvis förklarat varför Jon Gudmundssons nämns som måg i Nils Svenssons bouppteckning.
 
Med vänliga hälsningar,
 
Eric Leijonram