NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 07 augusti, 2010

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 07 augusti, 2010
Skrivet av: Vincent Eldefors skrivet 2009-12-14, 02:11
Lasse Astervall:
 
Jag kan passa på att kommentera lite grann kring familjen i Vårum (som även är mina egna förfäder så vi är avlägset släkt misstänker jag). Jag tycker mycket väl att du kan sätta in Per i din antavla med ganska stor säkerhet. Av domboken att döma så är Lars Persson från Vårum och hans första hustru från Broddebo i Gärdserum. Jag har en del mer eller mindre sannolika teorier kring hennes släktingar men det är lite krångligt, inte minst på grund av den ganska förvirrande domboksnotis som mer eller mindre hela släktskapet inom familjen bygger på.
 
Det som står klart är att Lars Persson hade 5 barn i sitt första gifte, däribland Astrid Lindgrens ana Nils Larsson, din Lars Larsson (bägge bosatta på föräldragården) och min Per Larsson i Broddebo. Dessutom finns de två döttrarna du nämner. Ingeborg var bosatt i Broddebo hon också men huruvida hon var gift eller inte har jag inte tittat närmare på. Kanske vet Barbro mer om detta? Den andra dottern Anna var bosatt i Grinnebo (Grindebo) men var det ligger framgår inte. Finns det i Dalhem? Sökte lite snabbt och hittade ett i Blackstad och ett i Västra Ed.