NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 15 oktober, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 15 oktober, 2008
Skrivet av: Lasse Astervall skrivet 2008-10-14, 12:32
Hej Birgitta!
 
Tack för uppgifterna! Dödsdatumet för Johan Staffansson var inte direkt lätt att finna, eftersom kyrkoboken tycks vara trasig och att noteringarna för år 1728 är uppsplittrade på flera ställen. Dessutom är just hans ´ruta´ tecknad med svag skrift. Med din hjälp hittade jag ändå rätt.
 
Lite roligt är det att jag har två barn till Staffansson som raka anor till mig. Det är dock stor åldersskillnad mellan dessa. Sonen Nils är född 5/4 1691 och så då Sara 4/3 1709. Då infinner sig lätt en ny fråga om Johan S. var gift två gånger. Å andra sidan lever ju Elin Nilsdotter mellan omkr 1661 och 1738 och hon är ju bevisligen mor till Sara.
 
Sedan inser jag att min fråga angående Nils Eriksson var felställd. Där ser man hur viktigt det är att alla data man har angående en person nedtecknas.
Min avsikt var att höra mig för om hans föräldrar är hittade, men eftersom du
skrev att hans födelseår ligger någonstans mellan 1713 och 1714, så har man inga namn via hans födsel. Jag har heller inte funnit någon Nils med en fader Erik under rimlig period. Eventuellt är han således född i en annan församling.
 
Mitt nästa steg skulle ju kunna vara att söka en koppling mellan Olstorp och en Erik i lämplig ålder. Säkert har någon före mig vidrört denna idé.