NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 15 oktober, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 15 oktober, 2008
Skrivet av: Lasse Astervall skrivet 2008-10-13, 21:24
God afton!
 
I vigselnoteringen från 1737 då Nils Eriksson (omkr 1714-1780) från Olstorp gifter sig med Kerstin Nilsdotter, så sägs det att hon kommer från Knuvebo. Så jag har i födelseboken koncentrerat mig på den orten och funnit att det 1719 föds en dotter med det namnet. Nils Johansson (1691-1732) och Carin Andersdotter (f 1694) står som föräldrar. Om man utgår från Kerstins antecknade ålder vid dödstillfället (10.2 1780), så borde hon snarare vara född runt 1715. Då jag i särskilt i Dalhem har sett att det kan skilja flera år i dylika fall, så utgår jag ändå ifrån att jag funnit rätt.
 
Sedan har jag sökt vidare och även funnit att Nils Johanssons far heter Johan Staffansson.
 
Mina frågor är  
 
1 Om det möjligen är någon som känner till vad den senares hustru heter mer än Elin. Detta förnamn har jag hittat i samband med att deras dotter Sara föds (4/3 1709)
 
2 Går det att hitta ytterligare led före Johan Staffansson? Ibland ser det för övrigt ut som om han även kallas Stephansson eller dylikt. Jag har varken födelse- eller dödsår på Johan.
 
3 Så en spontan undran: Jag har just skummat lite i boken Från Måshult till Mosshult och ser att Sara Johansdotter (d 1760) som levde större delen av sitt liv i Gärdserum även spenderade år i Dalhem och i sitt äktenskap med Pär Matthsson (d 1764) födde deras tre första barn där. Dessutom bodde de just i Knuvebo!
Saras födelseår anges i boken vara omkring 1708 och då jag enligt ovan stött på en Sara som föds 1709, så skyndar jag mig att undra, kan det vara hon?
 
4 Nils Eriksson ifrån Olstorp som nämndes ibörjan har jag inte kommit vidare på, så om det finns någon som vet mer om honom så är jag tacksam.