NULL Skriv ut sidan - Båraryd (Gislaved fr. 1951)

Anbytarforum

Titel: Båraryd (Gislaved fr. 1951)
Skrivet av: Niclas Rosenbalck skrivet 2013-06-05, 08:49
Tack för engagemanget. Jag är inte bevandrad i ortsnamnen i Västbo så detta är lite knivigt. Då Måns Månsson (senare med det militära tillnamnet Hjertberg, vilket blir ett släktnamn) dyker upp i mönsterrullorna 1686 så är han korpral för roten i Signelsö, Båraryd sn(=sedermera Gislaved sn), så han borde gå att återfinna i tidigare militära rullor, men jag går bet på detta då det är före indelningsverkets tid; det synes ha skett stora geografiska omfördelningar av befintligt manskap för att få ihop indelningsverket i det nya systemet. I räkenskaperna för Båraryd/Gislaved nämns Måns vid Qvarnen bl a 1680ff, men denne torde vara Måns Jonsson (gift med Börta) som Anneli nämner ovan. Ingen annan lämplig Måns nämns i räkenskaperna som kan vara identisk med Måns Månsson, och min slutsats är då att detta indikerar på att Forseqwarn kan ligga i en annan socken, men vilken ?
 
Följdfråga till forskarna som kan Gislaveds historia:  
Jönköpings regemente före indelningsverkets tid - hur såg dess upptagningsområde ut ? Skedde en omfördelning ifrån andra regementen till Jönköpings regemente när indelningsverket upprättades på 1680-talet?
Måns Månsson måste gå att återfinna i de tidigare rullorna (före 1686).  Kan Forseqwarn vara Forsa kvarn i Dannike socken, Västergötland (sydöst om Borås) ?
 
(Meddelandet ändrat av Niclas 2013-06-05 21:59)