NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 11 mars, 2015

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 11 mars, 2015
Skrivet av: Michael Erenius skrivet 2014-11-15, 22:10
Angående Magnel Svensdotter i min fråga från den 11 november:
 
Den Magnel Svensdotter som gifter sig med Lars Jonasson från Grårör, Hoby socken, den 29 juni 1765 i Backaryd församling och som dör den 12 juli 1809 i Stockholm 5, Backaryd bör vara densamma Magnel Svensdotter som föds den 16 april 1741 i Östra Hall, Backaryd. Dels kommer Magnel som piga från östra Hall när hon gifter sig med Lars Jonasson.
 
Den Magnel Svensdotter som gifter sig med Pär Nilsson den 9 dec 1763 kommer då från Giökadahls torp (han från W Hall).
 
Då jag tittar på dopvittnena för Lars Jonassons barn finns tydliga kopplingar med den familj som Magnel född 16 april 1741 tillhör.  
Vid första barnets, dottern Karins dop - f 21/1 1766 i Grårör, Hoby sn, finns en Elin Gummes med vilket bör vara Magnels egen mor Elin Gummesdotter. Dessutom finns vid detta dop en dräng vid namn Måns Svensson och en piga vid namn Elin Svensdotter med. Namnen matchar namnen på syskon till Magnel som ännu inte är gifta.
 
Vid sonen Pärs dop (f 17/8 1769 Grårör, Hoby sn) finns bl.a  Estre Jönses i Skärje, Samuel Svensson, Per Svensson och Elin Svensdotter. Estre Jönses i SKörje motsvaras av Estrid Nilsdotter (1721-1790)i Skärje gift med Magnels bror Jöns Svensson. Samuel, Per och Elin Svensson/svensdotter bär samma namn som syskon till Magnel.
 
Jag kan inte se några sådana kopplingar bland faddrarna vid dopet för Pär Nilssons två första barn vad gäller namn eller plats.  
Så enligt min mening pekar det mesta på den Magnel som föds 16 april 1741 är den som gifter sig med Lars Jonasson och inte den som gifter sig med Pär Nilsson.
 
Vad gäller Lars Jonasson har jag funnit en Lars Jonasson född 6 januari 1738 i Grårör Hoby Sn (b 179/s 311 GID 1485.19.13300) son till Jonas Torsson och hustru Annicka! Är det någon som vet om detta är rätt Lars eller om det finns något som talar emot detta?  
 
Med vänlig hälsning
 
Michael Erenius