NULL Skriv ut sidan - Burseryd

Anbytarforum

Titel: Burseryd
Skrivet av: Peter Lindqvist skrivet 2013-08-02, 21:54
Hej!
 
Ursäkta om jag lägger mig i den spännande diskussionen om Eneveken.  
 
I boken Sandvik -En socken i Småland (som jag lånat av min far) finns det en karta över sandviks församling där även Burseryd finns med. En liten punkt på kartan är märkt Eneveken. Boken är för övrigt utgiven av Burseryds och sandviks hembygdsförening, tryckt i Smålandsstenar 1987. Denna lilla punkt är intressant för mig, då jag släktforskar lite. Torpet Eneveken dyker upp vid en viss Pernilla Andersdotter, som var änka vid torpet då hon födde en liten gosse. Nyfiken som jag är åkte jag till punkten och hittade ett hus markerat med stor skylt Eneveken. Jag svängde in och ringde på, det såg lite ödsligt ut det skall erkännas, men en man öppnade. Efter jag presenterat mig och avslöjat mitt ärende, sade han att det omöjligt kunde vara hans hus. Det var nämligen byggt 1939. Han tillade att jag kunde köra lite längre in på vägen, där det bor två bröder och höra mig för. Bröderna hade pratat med den man jag nu pratade med och frågat om han varit vid den gamla torpargrunden som tydligen skulle vara lite speciell och intressant. Jag sökte bröderna men ingen öppnade då jag ringde på. Detta är vid det Eneveken som ligger vid Stenstorp söder om Burseryd. Jag skall dit igen och höra mig för, när jag finner tid.
 
Den uppgift jag har fått fram, är att Pernilla Andersdotter föddes 1746 (var vet jag inte än) men den gosse hon födde som änka vid Eneveken är född 31/7 1775 och hette Johannes Nilsson. Således var namnet Eneveken i bruk minst så långt tillbaka som 1775.
 
Peter